Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Slagerij Renmans werpt zich op als ‘hoeder van de kwaliteit’. Hun it-manager Thomas Bovy vindt dat it eveneens kwaliteit moet garanderen in de dienstverlening naar zijn gebruikers toe.

Welke grote projecten vonden er de voorbije jaren plaats bij Renmans?

THOMAS BOVY: Allereerst wil ik duidelijk maken dat toen ik begin 2000 aan de slag ging bij Renmans, de it-sector volop aan het boomen was. Ons bedrijf wilde zeker niet achterblijven op dit vlak. Geleidelijk aan hebben we de logistiek geautomatiseerd, meer bepaald met barcodes. Want informatica staat hier in de eerste plaats ten dienste van de gebruikers. We werken met een klein intern team van specialisten, die getuigen van een grote veelzijdigheid. Ook doen we een beroep op partners voor erp, ontwikkelingen op maat of infrastructuur. De core business van Renmans is en blijft de slagerij, en we wenden ons tot leveranciers zoals Cegeka, Centric of Belgacom voor ons netwerk.

De voorbije jaren hebben we virtualisatie ingevoerd voor de servers, door VM te combineren met HyperV voor de Microsoft-servers. Sinds 2002-2003 hebben we zowel de bestellingen als de interne documenten (en sinds 2008 al onze uitgaande facturen) gedigitaliseerd. Sinds eind 2013 digitaliseren we ook onze inkomende facturen. Maar we staan ook heel ver in het digitaliseren van het gehele order- en leveringsproces, want snelheid is van het grootste belang in een keten met verse producten, zoals het slagersvak. En sinds 2004 hebben we een bilan-netwerk van Belgacom in sdsl geïmplementeerd. In 2013 zijn we overstapt naar Explore van Belgacom met vdsl-technologie aan 20 Mbit/s, met een back-up bij Proximus op het 3G-netwerk.

Welke projecten hebben jullie recent uitgevoerd?

THOMAS BOVY: 2013 was een jaar met grote it-projecten voor Renmans. Naast de migratie naar Explore hebben we ons betalingssysteem met Bancontact gemigreerd naar ip. Voortaan zijn er dus 4 kassa’s aangesloten op ons interne netwerk. Het Renmans-netwerk is aangesloten op dat van Bancontact, een project dat samen met Atos werd uitgevoerd. Ik wil er even bij zeggen dat er geen enkele winkel is aangesloten op het internet, maar wel op ons IntraStore interne netwerk. Zo is er om veiligheidsredenen ook geen enkele pc aangesloten op het internet. Dit netwerk ondersteunt trouwens ook de koelkasten, die zijn uitgerust met sensoren en verbonden zijn door ip, wat ons toelaat om waarschuwingen te versturen als er een probleem optreedt. Onze weegschalen zijn ook aangesloten op dit netwerk. Ons netwerk wordt volledig beheerd door Belgacom, dat ook instaat voor de monitoring. Elk jaar laten we een audit doen door een externe partner van Belgacom.

Nog vorig jaar hebben we in onze winkels een digital signage-project uitgevoerd met onze partner Digitopia. Zo hebben we onze pc’s en lcd-schermen van de eerste generatie die veel energie verbruikten, vervangen door mini-pc’s met passieve koeling en ssd-schijven, gekoppeld aan led-schermen. We installeerden 375 multimediaschermen die nieuwe content kunnen weergeven, zoals recepten en video’s. Dit is een cloudproject, want de content wordt beheerd door Digitopia in datacenters van Belgacom.

Nog in 2013 vervingen we de weegschalen/kassa’s in onze winkels om een naar de klant gericht scherm te kunnen bieden. Met onze genetwerkte weegschalen kunnen we een virtueel winkelmandje creëren voor elke klant, zodat we de hele bestelling van een klant die zich in de winkel verplaatst kunnen overbrengen van de ene weegschaal naar de andere. Daarnaast kunnen we de klant specifieke promoties bieden die goed in het zicht verschijnen. We hebben van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een nieuw wachtrijsysteem te creëren dat gebaseerd is op het scannen van de klantenkaart.

Wat staat er op de agenda voor 2014 en daarna?

THOMAS BOVY: Als we kijken naar de projecten die vorig jaar werden uitgevoerd, dan worden 2014 en 2015 jaren van stabilisering en versteviging. We moeten onze medewerkers ook tijd geven om vertrouwd te raken met de nieuwe technologieën, want it is voor hen niet zo heel belangrijk. In Frankrijk en Luxemburg gaan we de projecten ontplooien die we al opgestart hebben in België. Daarvoor gaan we op zoek naar lokale partners. We gaan het gebruik van onze weegschalen trouwens optimaliseren en zorgen voor een verbinding in real-time tussen de weegschalen en de centrale.

We willen ook graag onze eerste stappen zetten in e-commerce, op technologisch vlak zijn we er alvast klaar voor. Toch zouden we ons willen onderscheiden van wat onze concurrenten doen op dit gebied. Maar we zullen er onze tijd voor nemen, want dit is een project dat van de eerste keer moet slagen en we mogen zeker geen fouten maken.

We gaan ons ook buigen over ons Outlook e-mailsysteem, dat veel tijd in beslag neemt voor een aantal van onze medewerkers. We denken er ook over om Lync in te voeren om het chatten en videoconferencing te stimuleren en om onze mensen sneller te laten reageren en efficiënter hun werk te laten doen.

Op langere termijn, want voor ons is dit geen absolute prioriteit, moeten we nagaan hoe het profiel van onze klanten er over 5 jaar zal uitzien. In deze context moeten we ons positioneren ten opzichte van sociale netwerken. Renmans heeft al wel een Facebook-pagina, maar we gaan de impact van deze technologieën moeten onderzoeken. Ik leg hierbij de nadruk op respect voor de privacy van de consumenten, zoals we ook al doen met onze klantenkaart. Het is immers belangrijk om niet te ver gaan in het gebruik van persoonsgegevens.

Hoe ziet het wereldwijde it-landschap er nu uit?

THOMAS BOVY: Op het vlak van infrastructuur beschikken we over een datacenter hier in Londerzeel, met een cluster van HP-servers die draaien onder VM/HyperV, gekoppeld aan 2 san. Dit jaar gaan we een nieuw datacenter bouwen in Wallonië in de gebouwen van ons nieuwe logistieke platform, wat een real-time replicatie via een glasvezel van 100 Mbit/s mogelijk zal maken. Wat de applicaties betreft, gebruiken we de ERP Foodmaster die specifiek werd ontwikkeld voor onze sector, gekoppeld aan rf-terminals. Er werden verschillende toepassingen ontwikkeld door onze partners, meer bepaald in .Net met SQL Server, maar wij zorgen intern voor de eerstelijnsondersteuning ervan. Het is namelijk belangrijk dat gebruikers snel uit de nood kunnen worden geholpen, zelfs buiten de gebruikelijke kantooruren, omdat onze winkels ‘s avonds en op zaterdag open zijn. Sommige non-core-ontwikkelingen gebeuren geleidelijk aan in Drupal. Dat is onder andere het geval voor ons schoonmaakplan van de winkels en de diverse checklists. Die werden ontwikkeld in open source, want de normen worden steeds strenger op dit vlak en Renmans hecht enorm veel belang aan hygiëne en netheid. Tot slot mogen we het Explore-netwerk niet vergeten, de ruggengraat van onze organisatie.

Hoe evolueren uw budgetten?

THOMAS BOVY: Renmans blijft daar liever discreet over, maar we slagen erin om onze budgetten goed te plannen, wat belangrijk is voor een bedrijf als het onze. Zoals u al kon zien was 2013 een belangrijk jaar op het gebied van it-projecten. U moet wel weten dat ik sinds mijn komst in 2000 altijd de nodige argumenten had om de directie te overtuigen om te investeren in nieuwe technologieën, ook al wachten we over het algemeen liever tot een technologie tot rijpheid is gekomen voordat we ze implementeren.

Hoe ziet u uw rol als it-verantwoordelijke?

THOMAS BOVY: Mijn taak bestaat erin om na te denken over de technologische ontwikkelingen en het directiecomité advies te geven over de huidige en toekomstige keuzes. Renmans wil immers geen early adopter zijn, maar kiest er voor om betrouwbare technologieën uit te rollen. Mijn taak is ook om niet alleen de onmiddellijke impact, maar ook de impact op langere termijn te zien van de projecten die we willen uitvoeren. De directie heeft altijd belangstelling voor nieuwe technologieën en beseft maar al te goed hoe belangrijk die zijn voor de onderneming, zeker omdat we actief zijn in een sector waar de concurrentie bikkelhard is. Zo wordt er sinds 2003 gekozen voor Explore en ip. We spelen ook een strategische rol bij het leggen van de verschillende stukjes van de puzzel, want elk nieuw project dat Renmans lanceert bevat wel een it-luik. We moeten er dus voor zorgen dat it geen remmende factor wordt, maar de business juist ondersteunt. Bovendien moet ik als technisch expert op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, anders verlies ik mijn voeling met het terrein.

Denkt u aan outsourcing of offshoring?

THOMAS BOVY: Wij zijn een klein team van 4 personen, bestaande uit specialisten, maar we zijn ook zeer veelzijdig. Elk lid wordt verantwoordelijkheidsbesef bijgebracht en sinds mijn komst in 2000 hebben we nog geen enkele turn-over meegemaakt. Ik wijs er wel nog eens op dat we een beroep doen op partners. Momenteel zijn er nog geen plannen voor outsourcing.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content