Lenovo ziet pc-markt stabiliseren

Na een impasse van zes jaar groeit de pc-markt weer licht. Lenovo klopt zich op de borst dat het in een moeilijk segment efficiëntie door schaalvoordeel heeft. Maar de marktleider ziet ook de markt veranderen.

Data News spreekt met Francois Bornibus, hoofd EMEA bij Lenovo en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor alle toestellen (minus de smartphones) die het bedrijf hier op de markt brengt.

De markt consolideert, gaan er nog spelers verdwijnen volgens u?

FRANCOIS BORNIBUS: De top 5 spelers hebben nu 80-85 procent van de markt in handen en zonder die schaal is het lastig concurreren. Ik verwacht nog consolidatie, maar niet dat die vijf spelers honderd procent van de markt zullen hebben.

Waar ziet u de rest dan nog opduiken?

FRANCOIS BORNIBUS: In subsegmenten van de markt. In sommige landen, niet in West-Europa of Noord-Amerika, is er politieke druk om lokale spelers te bevoordelen. Die spelers kopen hun producten in China, maar krijgen voordelen van de overheid. We zien dat in onder meer Turkije of Rusland. Heb je een Russische naam, dan verkiezen ze jou voor de publieke sector. Maar eigenlijk zijn het marketingbedrijven. Ze maken of bedenken zelf geen producten, ze kopen ze alleen maar. Die spelers maken zo’n tien procent van de markt uit.

De pc-markt groeit voor het eerst in zes jaar. Is de grote terugval gestopt?

FRANCOIS BORNIBUS: Gartner en IDC zien de markt stabiliseren. Bij de grote bedrijven en kmo’s is er groei, zowel wereldwijd als in Europa. De consumentenmarkt blijft dalen met 1-3 procent, al is dat minder dan vroeger.

Windows 10 speelt daar zeker een rol in en dat momentum is nog niet voorbij. We verwachten dat de zakelijke markt in de komende twee tot drie jaar weer versterkt en dan stabiliseert. Op de consumentenmarkt blijft het afzien, daarom dat we daar ook kijken naar een uitbreiding naar AR, VR, tablets en toestellen in verschillende form factors.

Lenovo is nummer 4 op de servermarkt. Hoe fel verandert die markt nu bedrijven hun infrastructuur bij een cloudspeler zetten?

FRANCOIS BORNIBUS: We groeien daar momenteel heel sterk (48,8 procent volgens de recentste Gartner-cijfers, nvrd.). Maar grote bedrijven kopen bijna geen servers meer en outsourcen naar de big five. Spelers als wij verkopen nog steeds aan grote bedrijven, maar er is een enorme business in het verkopen aan die vijf grootste.

Er zijn bedrijven, ik ga geen namen noemen, die vroeger heel sterk waren in servers omdat ze goed waren in het verkopen aan hun grote accounts. Maar nu hebben ze het lastig omdat ze niet weten hoe ze tienduizenden servers aan een Google moeten verkopen. Dat kunnen wij wel.

Is dat comfortabeler of net niet als je verkoopt aan een cloudgigant?

FRANCOIS BORNIBUS: Het grote verschil is dat wanneer je servers verkoopt aan een bedrijf, het niet altijd IT-specialisten zijn. Dus ze willen ook diensten die er voor zorgen dat alles vlot werkt. Bij de vijf grote spelers is het net extreem technisch. Die komen niet vragen wat ons aanbod is, die zeggen ‘we willen deze server met die processor en die SSD. Ohja en we hebben er tienduizend per maand nodig.’ Het gaat niet over het verkopen van servers maar het antwoorden op vereisten en de capaciteit hebben om dat te produceren.

Wat maakt Lenovo daar een betere speler in dan pakweg een Dell of HP?

FRANCOIS BORNIBUS: Een van de grote verschillen is dat we zelf produceren in onze eigen fabrieken. Veel spelers werken via onderaannemers. Als je dat doet, dan gaat een grote cloudspeler vaak rechtstreeks naar die onderaannemer.

U doet niet aan outsourcing. Wilt u zelf een outsourcer worden?

FRANCOIS BORNIBUS: Het is niet onze strategie en we willen ook geen Google worden, die zijn eigen servers aanbiedt. Aan de pc-zijde doen we dat wel en zien we daar groei in. Het gaat dan om ‘factory services’, als een bedrijf bij ons pc’s koopt en daar eigen images op zet, dan doen we dat in de fabriek nog voor de verscheping.

Dan zit in in het vaarwater van wat bedrijven als Econocom doen?

FRANCOIS BORNIBUS: In zekere zin. Maar voor ons gaat het dan vooral om klanten die geen pc’s willen aankopen, maar er wel 20 of 50 euro per maand voor willen geven. In zo’n geval spreek je van financiering, maar we denken ook aan bedrijven die pakweg in juni tienduizend toestellen nodig hebben omdat het dan druk is, maar slechts vijfduizend in oktober. We bekijken hoe we daar diensten rond kunnen bouwen. Veel klanten praten erover, maar weinigen zijn er mee bezig.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content