Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

Volgens analisten van The Information Difference was de markt voor mdm-software vorig jaar ruim een miljard dollar waard. Met een groei van 24 % was ze dan ook een van de snelstgroeiende segmenten van de enterprise softwaremarkt. Een volwassen markt waar het Deense Stibo Systems niet alleen de grootste onafhankelijke leverancier van product data management is maar tevens de hoogste score haalt qua klantenvoldoening.

Mdm ging vroeger door de wereld als pim, product information management. Het was een nichemarkt tot een paar jaar geleden softwarereuzen als IBM, Oracle, Informatica en SAP belangstelling kregen voor het segment en specialisten begonnen op te kopen. “Vandaag kan je de markt in grote lijnen opdelen in drie”, zegt Jan Henderyckx, managing partner van Envizion, een Information Strategy and Services consultancy. “Je hebt die paar grote namen, een aantal kleinere nichespelers, en tussenin echte specialisten zoals Stibo Systems die vooral in dialoog gaan met de businesskant van een bedrijf om zo sneller een duidelijke toegevoegde waarde aan te tonen.”

MARKTERKENNING

Dat Stibo Systems een stevige voet in die markt heeft, bewijzen wel de recente erkenningen die het Deense bedrijf kreeg. Eind 2012 plaatste Gartner Stibo Systems in het visionaire hokje van zijn Magic Quadrant for Master Data Management of Product Data Solutions, en begin dit jaar werd het bedrijf bekroond met de Ventana Research Leadership Award for Service and Supply Chain Excellence. Stibo Systems, dat nog steeds in privéhanden is, groeit dan ook constant, zowel in omzet als klanten en medewerkers – en ook geografisch want het heeft nu al 16 kantoren over heel de wereld.

“De reden voor onze groei is niet ver te zoeken”, zegt ceo Mikael Lyngsø: “we zijn geen softwareleverancier die enkel technologie verkoopt maar leveren oplossingen die in nauwe samenwerking met de klanten uitgewerkt worden. En in toenemende mate praten we daar zowel met de businesskant als met it omdat de historische scheiding tussen beiden niet meer opgaat. De business evolueert te snel en dus moeten ze samenwerken om nog meer toegevoegde waarde te creëren. Ons STEP-platform leent zich daar perfect toe omdat het strategische informatie van alle mogelijke bronnen integreert, correlaties blootlegt en nieuwe inzichten verschaft voor iedereen die erbij betrokken is.”

EÉN ENKEL PLATFORM

Op zijn recente mdm-conferentie in Londen kondigde Stibo Systems een nieuwe versie aan van zijn mdm-oplossing, STEP Trailblazer, met een nieuwe op componenten gebaseerde architectuur, kant-en-klare functies voor matching, linking en identificatie, een uitgebreide ondersteuning van klanteninformatie, en een nieuwe auto-classificatie component. De data modeling en workflow-eigenschappen zijn nog versterkt, net als het stroomlijnen van het proces rond het verzamelen en consolideren van operationele informatie uit verschillende bronnen en formaten. De gebruikersinterface is verder verbeterd zodat ook business professionals er gemakkelijker mee aan de slag kunnen. Volgens Mark Smith, ceo en chief research officer van Ventana Research, ligt net daarin de sterkte van STEP Trailblazer dat het zowel de business als it in staat stelt informatie over producten, klanten en leveranciers uit heel het bedrijf samen te brengen naar één enkel platform waar ze beheerd en gedeeld kan worden.

Jeannine Vythoulkas, demand manager for global master data bij Siemens Building Technologies, bevestigt dat: “Wij gebruiken nu al ruim 10 jaar STEP omdat wij de technische en commerciële master data van al onze producten over heel de wereld in één enkel systeem ter beschikking willen stellen, gestandaardiseerd en transparant. Onze ontwikkeling en productie zitten overal, met data in verschillende systemen die door verschillende mensen onderhouden worden – een bron van fouten die dankzij een mdm-systeem uit de wereld geholpen worden.”

Frans Godden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content