De keuze voor ip-telefonie bezorgt Groep De Boeck een mooie kostenreductie. Het telefoonverkeer tussen de zes sites in België, Luxemburg en Frankrijk is gratis. Tegelijk biedt het platform extra mogelijkheden. Groep De Boeck onderzoekt onder meer het gebruik van presence en teleconferenties.

Groep De Boeck omvat twee uitgeverijen: De Boeck is actief op de markt van educatieve publicaties, Larcier in die van de juridische. Beide bedrijven produceren Franse, Nederlandse en Engelse publicaties. De groep telt ongeveer driehonderd medewerkers, verspreid over het hoofdkwartier in Louvain-la-Neuve en de sites in Antwerpen, Gent, Brussel, Luxemburg en Parijs. Bij De Boeck en Larcier staat de ict-afdeling niet alleen in voor de infrastructuur en de ondersteuning van de eigen medewerkers. Ze ontwikkelt ook eigen ict-producten voor klanten. Het gaat om oplossingen in de context van de publicaties van de groep, zoals een online databank met juridische informatie voor advocaten, en educatieve websites die een extensie vormen van schoolboeken.

CENTRAAL BEHEER

Om de samenwerking tussen de medewerkers te vereenvoudigen, besliste Groep De Boeck over te stappen naar ip-telefonie. Hexacom werkte voor het bedrijf een voorstel uit op basis van Siemens OpenScape Office. “Tot dan hadden we op de diverse sites verschillende telefonieoplossingen in gebruik”, zegt Frédéric Gilmont, cio bij Groep De Boeck. “Het maakte van het beheer van de telefonieomgeving een nodeloos complexe opdracht.” De implementatie van de nieuwe omgeving voor ip-telefonie heeft het leven van de ict-afdeling van Groep De Boeck een stuk vereenvoudigd. “We beheren de infrastructuur van de groep nu centraal, met een team van vier medewerkers”, vertelt Frédéric Gilmont. Bovendien realiseert Groep De Boeck ook een besparing op het vlak van de gesprekskosten. “Alle telefoongesprekken tussen onze zes sites gelden als intern telefoonverkeer – en zijn dus gratis.”

Verder biedt OpenStage aan Groep De Boeck de kans om ook andere functionaliteit in gebruik te nemen, zoals presence en teleconferencing. Het zijn toepassingen die de groep nog meer voordelen moet brengen, onder meer via een besparing op de verplaatsingskosten. Op de ip-omgeving heeft Groep De Boeck intussen ook een nieuw callcenter in gebruik genomen, waar klanten van de digitale producten terecht kunnen voor vragen en advies. Frédéric Gilmont: “De oplossing laat toe om de klanten sneller en efficiënter te helpen. Dankzij de rapportering en statistiek over de behandelde oproepen kunnen we onze dienstverlening verder verfijnen. We hebben nu een duidelijk zicht op de aard van de vragen waarvoor klanten ons contacteren. Daar kunnen we op inspelen met onze service.”

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content