Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

The eID Company werd in september 2007 opgericht door Hugues Dorchy, Yüksel Balci en Olivier Libon, drie voormalige werknemers van de overheidsorganisatie Fedict die destijds verantwoordelijk waren voor het project rond de elektronische identiteitskaart. Het bedrijf tracht ondernemingen en openbare diensten te overhalen om eID te gebruiken voor de beveiliging van hun elektronische processen.

Eind 2008 zal elke Belg over een eID-kaart beschikken. (Er lopen ook proefprojecten met in ons land verblijvende buitenlanders en kinderen van minder dan 12.) Op Europees niveau zou elke burger tegen 2010 met een “elektronische identiteit” moeten zijn uitgerust. “Het Belgische model is goed, want de kaart bevat geen informatie en er kunnen geen gegevens op bewaard worden. Het gaat om een toegangssleutel waarmee deuren tot authentieke bronnen kunnen worden geopend”, vertelt Hugues Dorchy. Het project wordt volledig door de openbare sector gefinancierd. De federale overheid heeft echter vooral de nadruk gelegd op de technologie en niet op de applicaties (hoewel er toch een niet onaardig aantal – zo’n 450 applicaties – beschikbaar zou zijn voor de administraties…).

Klaar voor gebruik

Als reactie op een zekere vergrendeling van de markt met applicaties voor de openbare sector, heeft The eID Company besloten zich te richten op privéondernemingen en focust het op “end-to-end elektronische processen voor ondernemingen, via internet of een intranet.” In de praktijk biedt het bedrijf een dienstenplatform aan op basis van eID (of eender welke andere digitale identificatiecertificering), voorontwikkelde of op maat ontworpen softwaremodules, integratieprojecten, en daarnaast consultancy- en uitvoeringsdiensten. “Wij kunnen voor alles zorgen, van de denkpistes over het businessproces tot en met de praktische implementatie”, aldus Hugues Dorchy.

Hij citeert als voorbeeld de beheerder van een bedrijfswagenpark, die dankzij eID het volledige elektronische proces met het leasingbedrijf zou kunnen beveiligen, van de aanvraag van de wagen tot de terbeschikkingstelling, met inbegrip van de verzekering, goedkeuring, enz. “We zitten nog in volle bekeringsfase”, benadrukt Dorchy, die zopas toch een contract voor 5.000 gebruikers tekende. “We zijn pioniers op een markt met een enorm potentieel”, besluit Dorchy, die hoopt dat de federale regering als katalysator zal optreden.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content