Evi Maquoi Evi Maquoi is freelance journaliste.

De manier waarop we werken is de afgelopen jaren drastisch veranderd. We werken mobiel en zijn veel minder gebonden aan kantoor(m)uren. We maken gebruik van co-offices, werken van thuis uit en hebben geen vaste bureaus meer in het kantoor. Het grootste probleem dat daarbij getackeld moet worden ? Achtergrondgeluid.

Om de productiviteit op de werkvloer te verhogen, hebben we het juiste meubilair, het ideale licht, een aangename temperatuur en wat ruimte nodig”, zegt Jeffrey Scott Saunders, directeur van het Copenhagen Institute for Future Studies, “Te veel achtergrondgeluid heeft niet enkel als gevolg dat we onze stem moeten verheffen, het leidt ook tot stress, verhoogde hormoonniveaus, vermoeidheid en een lagere jobtevredenheid. Valse plafonds en tussenschotten bieden bovendien niet voldoende resultaat om geconcentreerd te werken. Uit ons onderzoek blijkt dat kantoormedewerkers tot 86 minuten per dag verliezen door afleiding. Daarnaast is slechts 28 procent van de medewerkers in open kantoren tevreden met de akoestiek. Zo’n 85 procent van de ondervraagden geeft aan dat hij of zij vaak moeilijkheden heeft om zich te concentreren en 95 procent zegt dat privacy belangrijk is.”

GEFOCUST WERKEN

Sennheiser Communications, een joint venture tussen audiospecialist Sennheiser en een bedrijf uit de gezondheidszorg, William Demant Holding group, denkt daar alvast een oplossing voor te hebben. Het bedrijf brengt kwalitatieve headsets met adaptieve ruisonderdrukking op de markt waarmee u ongestoord en gefocust kan werken. Het stelde onlangs de Mobile Business MB 660 headset voor in haar kantoor in het Deense Ballerup. “We willen mensen gefocust laten werken én optimaal laten communiceren, waar en wanneer ze willen. In een open kantoor, in de luchthaven, in een co-office, overal”, zegt Brian Brorsbøl, director product management bij Sennheiser Communications, “De uitdaging lag er voor ons in om niet enkel de lage frequenties – zoals in een vliegtuig – maar ook de hoge frequenties weg te filteren.”

OPTIMAAL TELEFONEREN

En dat lijkt aardig gelukt. De MB 660 is een zakelijke headset met adaptieve, actieve ruisonderdrukking. Vier ingebouwde microfoons filteren storend omgevingsgeluid continu weg. In tegenstelling tot standaard headsets met ruisonderdrukking, personaliseert u uw luisterervaring via de Sennheiser-app CapTune. Nog straffer is de kwaliteit van de telefoongesprekken die u met het toestel voert. In de rechter oorschelp zitten drie interne digitale microfoons die omgevingsgeluid wegwerken en uw eigen stemgeluid optimaliseren. Hierdoor hoort uw gesprekspartner de pratende collega’s naast u nagenoeg niet.

SLIMME SNUFJES

Het ingenieursteam van Sennheiser werkte zo’n drie jaar aan de MB 660. Het resultaat ? Een headset tjokvol technologische snufjes : NFC, bluetooth, een forse batterij die het zo’n dertig uur uitzingt, een TalkThrough-functie om even een gesprek met een collega te voeren enzovoort. “We richten ons op mobiele kenniswerkers ; kantoormedewerkers die switchen tussen meetings, conference calls en het uitschrijven van verslagen”, verduidelijkt Brian Brorsbøl, “Met zo’n headset hebben professionals een silence room, vergaderruimte en concertzaal binnen handbereik.”

EN DE BEDRIJFSLEIDERS ?

Sennheiser Communications mikt met de MB 660 voornamelijk op de zakelijke markt. “We willen bedrijfsleiders overtuigen dat de productiviteit van hun medewerkers stijgt als ze gefocust kunnen werken”, zegt Johannes Sejr Kaulfuss, director of global business development bij Sennheiser Communications. “Dat is niet gemakkelijk, daar zijn we ons van bewust. Voor heel wat werkgevers lijkt het immers nog altijd dat een medewerker met een hoofdtelefoon niet aan het werken is. Dit is echter een zakelijke headset, het centrum van alle communicatie. Wij zijn ervan overtuigd dat adaptieve, actieve ruisonderdrukking onmisbaar is om de productiviteit én creativiteit in open kantoren te verhogen.”

Evi Maquoi

“De productiviteit van medewerkers stijgt als ze gefocust kunnen werken”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content