Het toeval – of veeleer de verbetenheid van Oracle Team USA – maakte dat de America’s Cup zeilregatta nog volop werd bevochten wanneer Oracle Open World de stad San Francisco innam. Deze regatta – samen met enkele andere ultieme zeilwedstrijden als de Volvo rond de wereld en de Sydney-Hobart zeilraces – vereist het summum van technologie in de zeilsport, vergelijkbaar met de F1 in de autosport. Een America’s Cup campagne loopt dan ook over verscheidene jaren en vereist een middelgroot bedrijf, met een navenant budget. Zo stelt uitdager New Zealand Emirates 100 miljoen dollar te hebben gespendeerd, en vermoeden ze (onbevestigd) dat verdediger Oracle Team USA (lees: Larry Ellison) allicht het dubbele heeft uitgegeven. Het niveau van technologie is dan ook ongekend hoog, zowel voor de bedrijfsvoering, als de ontwikkeling en de bouw van de AC72-zeilboten (of veeleer zeilvliegtuigen). Ook tijdens de voorbereidingen en de races zelf komt er heel wat technologie kijken, onder meer ‘big data’ materiaal voor de captatie en verwerking van data uit honderden sensors.

Naast Oracle-producten als de database, analytics software, Exadata-systemen en Java-toepassingen, werd onder meer gebruik gemaakt van software geleverd door Dassault Systèmes, zoals Catia (virtueel productontwerp), Enovia (samenwerkingssoftware) en Simulia (levensechte simulaties). Dat alles betekent niet dat het uiteindelijk niet om een race tussen teams van sportlui gaat, die elkaar bevechten door het beste gebruik te maken van elementen als wind en stromingen. Wat deze editie van de America’s Cup tot een adembenemend schouwspel maakte, beklonken met een fascinerende laatste race waarin Oracle Team USA de eindoverwinning behaalde door de laatste race te winnen, na een schier hopeloze achterstand (8-1 op een bepaald ogenblik) te hebben weggewerkt.

Overigens had het uitlopen van de America’s Cup regatta gevolgen voor Larry Ellison’s aanwezigheid op Oracle Open World. Zoals te verwachten verkoos hij op de dinsdag van Oracle Open World zijn rol in het team te vervullen, en niet op de geplande algemene keynote en de activiteiten van de Leaders Circle (het event voor topklanten van Oracle) aanwezig te zijn. Wie beseft dat de America’s Cup voor Ellison heel wat meer is dan een ‘liefhebberij’, was hierdoor niet verrast, maar bij heel wat deelnemers – in het bijzonder in de Leaders Circle – was hierover toch heel wat ontstemming te horen. Je laat je beste klanten immers toch niet in de kou staan, als die uitkijken naar een ontmoeting met de baas van het bedrijf, klonk de kritiek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content