Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Ook de kleine en middelgrote bedrijven groeien door van boekhoudpakketten naar erp.

Een dossier over boekhoud-software wordt zo langzamerhand wat als een artikel over de mechanografische diensten van weleer. Immers, ook vandaag worden nog adressen van klanten en leveranciers bijgehouden en aangewend in alle mogelijke vormen, en voor alle mogelijke doeleinden, maar dan wel in toepassingen en met machines die in de verste verte nog lijken op de alcoholstencils en -etiketten van weleer.

CRISIS NOOPT TOT ERP

Zo ook zijn de leveranciers van boekhoudpakketten in de voorbije jaren steeds meer geëvolueerd tot producenten van erp-software, voor middelgrote en kleinere bedrijven. Het tijdperk dat een bedrijf als het ware een veredelde schoendoos met rekeningen en facturen afleverde bij een boekhoudkantoor, en daarvoor in ruil een overzicht en de nodige afsluitingen kreeg, is voltooid verleden tijd. En dat weerspiegelt zich in het aanbod van bedrijven als Exact, ProAcc, Kluwer, Sage, Unit4 C-Logic en anderen.

“Onder invloed van de crisis willen bedrijfsleiders voortdurend op de hoogte blijven van hoe het gaat met hun bedrijf”, aldus Philippe Tailleur, directeur Sage België. “In grotere bedrijven heeft men al sneller het belang van een beter beheer ingezien, terwijl kleinere bedrijven liever een goede technicus dan een administratieve kracht houden. Boekhouding was dan ook meer een noodzakelijk kwaad dat de deur werd uitgedaan, want een kmo legde zich immers toe op zaken doen.”

Dat betekent dat bedrijven “dagelijks toegang tot hun bedrijfsgegevens willen, en meer advies”, aldus Lien Geirnaert, sales coordinator bij Unit 4 C-Logic. “De software moet de boekhoudkantoren dan ook die mogelijkheid bieden, zodat door een maximale automatisering van de gewone boekhoudkundige diensten meer tijd vrijkomt voor advies.”

TWEERICHTINGSVERKEER

Tegelijkertijd vergroot ook het belang van de communicatie tussen de klant en de boekhoud/accountancy-kantoren, met om te beginnen meer rechtstreekse input door de klanten zelf, maar ook meer bestanduitwisseling. Zo staat de elektronische factuur echt op doorbreken, ook bij de kleine(re) bedrijven, meent Philippe Tailleur. Cruciaal is wel dat de informatie makkelijk uitwisselbaar is, gedeeld kan worden gebruikt (in het bijzonder bij de klant) en vlot archiveerbaar en opzoekbaar is.

De software wordt meer modulair en parametriseerbaar, en kan ‘à la carte’ naargelang de behoeften worden aangeschaft, zodat de sprong voor een kmo gradueel verloopt en niet te groot is. Ook de koppelingen met andere aspecten van erp, zoals hr, crm en zeker business intelligence worden uitgewerkt, al dan niet met behulp van eigen ontwikkelingskits (zoals bij C-Logic) in samenwerking met partners. De uitgangspunten zullen vaak iets anders zijn dan de grote erp-pakketten, en ook de output zal meer geëigend zijn aan de noden van de klanten.

Tweerichtingsverkeer betekent ook meer “verkeer van de boekhouder naar de klant, niet zelden haast in reële tijd”, merkt Christine Moons, director tax & accounting van Kluwer, op. “Dat betekent dat er naast pure boekhouders – nu al een knelpuntberoep -, ook nood aan en plaats voor personen met andere diploma’s zal zijn. Voorts zal er meer aandacht zijn voor aspecten als ‘compliance’ en niet meer binnen de strakke ‘9 to 5’ uren werken.” Over drie tot vijf jaar hebben de ceo’s geen pc’s meer, maar willen ze op hun tablets eender wanneer mobiel worden geïnformeerd, klinkt het wel vaker.

Door de noodzakelijke expertises, inzake onder meer de Belgische wetgeving en boekhoudkundige regels, zal dit wel een aangelegenheid voor Belgische bedrijven blijven, maar de kleinere leveranciers van boekhoudkundige soft zullen allicht niet de middelen hebben om de stap naar meer erp-type software te zetten. En ook in de sector van de boekhoudkantoren zelf zal dit voor veranderingen zorgen, met allicht meer succes voor de grotere kantoren, en kantoren met meer jongere werknemers.

Guy Kindermans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content