Bij een grote groep vrouwen is het internet verweven met alles wat ze doen. E-mail en sociale netwerken zijn geen louter functionele tools, maar vormen een onmisbaar deel van hun levensstijl.

Dries Van Damme

Dries Van Damme

Sanoma Magazines – bekend van onder meer Humo – heeft met Libelle.be, Flair.be, de receptensite Xquis.com en Zappybaby.be vijf druk bezochte vrouwensites in zijn portfolio. Nieuw onderzoek geeft inzicht in het profiel van de vrouwen die regelmatig online gaan. Online vrouwen bieden een enorm marketingpotentieel, zo blijkt al gauw. Op Belgisch niveau zijn er 5,5 miljoen regelmatige internetgebruikers, waaronder ruim 2,5 miljoen vrouwen. De vrouwensites van Sanoma zijn samen goed voor 800.000 unieke bezoekers per maand. “Meer dan zeventig procent van de online vrouwen doen de dagelijkse inkopen voor het gezin”, zegt Clo Willaerts, marketingmanager bij Sanoma Magazines. “Het internet biedt een heel efficiënt medium om die vrouwen te bereiken. Toch stellen we vast dat heel wat marketeers niet weten hoe ze vrouwen online moeten benaderen.”

Sanoma voerde in samenwerking met InSites een onderzoek naar het profiel van de Belgische vrouw die zich online begeeft. Zeventig procent is tussen 18 en 49 jaar. Veertig procent van de vrouwelijke surfers heeft kinderen. “Online kan een marketeer dus in één klap een miljoen moeders bereiken”, aldus Willaerts. “Daarbij is de tone of voice van de boodschap uiteraard heel belangrijk.” Uit het onderzoek blijkt dat negentig procent van de vrouwen online gaat na het avondeten. Dertig procent gaat ‘s morgens thuis online, nog voor het vertrek naar kantoor of school. Belangrijkste activiteiten zijn het versturen van privé-mails (90 procent), online banking (66 procent) en bezoek aan nieuwssites (62 procent). Sociale netwerksites komen op de zevende plaats, met 43 procent.

Vier profielen

Het onderzoek toont verder aan dat dé online vrouw niet bestaat. Naast de onervaren surfers die het internet nog maar pas ontdekken, en de functionele surfers die alleen doelgericht online gaan, zijn er twee groepen van grote internetgebruikers. Clo Willaerts: “Het gaat om de social explorers, die online chatten, gamen en actief zijn op discussiefora, en de internetadepten.” In dat laatste geval gaat het om ruwweg een derde van de online vrouwen. Ze gebruiken het internet bij elk facet van hun leven: om informatie op te zoeken, producten te vergelijken, aankopen te doen. “Het zijn vrouwen die door marketeers maar moeilijk bereikbaar zijn via de klassieke media, net omdat ze zo veel tijd online spenderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content