Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Sharp viert zijn honderdjarig bestaan ietwat in mineur. “Ja, we hebben ons moeilijkste jaar ooit achter de rug, maar geloven dat we snel opnieuw met winst kunnen aanknopen”, zegt Paul Molyneux, ceo van Sharp Europe.

Sharp had zich zijn honderdste verjaardag allicht anders voorgesteld. De Japanse electronicafabrikant moest andermaal zware verliezen opbiechten, in die mate dat zelfs het bankroet in het vizier kwam. Drastische maatregelen waren nodig: wereldwijd werden 11.000 banen geschrapt – de eerste collectieve ontslagronde bij de groep sinds 1950 – en werden verlieslatende divisies stopgezet. “Mensen laten gaan is nooit gemakkelijk, maar het moest gebeuren willen we het bedrijf weer op de rails krijgen”, zei Paul Molyneux, ceo van Sharp Europe, op de Sharp Inspire Expo in Tarragona waar het concern 700 distributeurs en partners verzamelde. Molyneux deed tijdens zijn openingskeynote geen moeite om de problemen te verbloemen. “If you’re going through hell, keep going”, parafraseerde de man zelfs Winston Churchill. “We hebben het bedrijf grondig geherstructureerd en in vier grote divisies ingedeeld. Met twee Japanse banken hebben we een akkoord over de herfinanciering van Sharp kunnen sluiten. ‘Bad costs’ gaan we nog verder elimineren door de slechte divisies af te stoten. ‘Good costs’ moeten we dan weer verder optimaliseren”, vatte Molyneux de situatie samen. Sharp ging na een recordverlies vorig jaar ook in het eerste trimester van het huidige boekjaar, van april tot juni, zwaar in het rood. De groep leed 138,4 miljard yen verlies (1,4 miljard euro). “Ja, dit was ons moeilijkste jaar ooit, maar we kijken nu vol vertrouwen terug naar de toekomst. Tegen 2014 willen we weer met overtuigende winst aanknopen.”

Document solutions

Sharp heeft een erg diverse portfolio: van lcd-schermen – Sharp levert onder meer aan Apple – over audiovisueel materiaal en eigen smartphones tot televisies. Een aantal divisies staan nog ter discussie – afstoten of niet? – maar Molyneux maakte wel duidelijk dat de document-business van Sharp niet ter discussie staat. “We zijn 40 jaar geleden gestart met document solutions en dat is ondertussen core business voor ons. Ondanks alle geruchten kan ik je verzekeren dat we deze divisie zeker niét gaan verkopen. Integendeel, we gaan er in investeren”, zei Molyneux.

De mfp-markt (multifunctionals) blijft belangrijk. In 2011 werden er nog 16 miljoen stuks verkocht, waarbij Europa goed is voor een kwart van alle sales. “We spreken over een business van een half miljard euro per jaar met 1.100 dealers: goed voor een marktaandeel van 7,7 procent”, aldus Molyneux die dat cijfer op korte termijn naar 10 % wil laten doorgroeien. “We gaan dat onder meer doen door acquisities in het dealerkanaal en zo naar een betere balans tussen directe en indirecte verkoop gaan”, klinkt het.

Marge onder druk

Sharp zal de komende maanden een nieuw initiatief lanceren in de mfp-markt en daar horen – uiteraard – ook nieuwe A3- en A4- ‘cloud-ready’ modellen bij: zowel wat low-cost instapmodellen als de duurde ‘it-centric’ kleurenmodellen betreft die integreerbaar zijn in it-infrastructuren van bedrijven. Wilbert Hendriks, manager product marketing business electronics van Sharp Electronics Benelux, maakte van de gelegenheid trouwens gebruik om ons attent te maken op de ongezonde Belgische marktsituatie. “Ik kan alleen maar vaststellen dat in België meer dan in andere landen vooral op prijs gespeeld wordt. In die mate, dat alle marge zelfs verdwijnt en dat je je afvraagt hoe een verkoper er nog aan uit raakt”, zegt Hendriks. Waar dat aan ligt? “Ik vermoed dat de aanwezigheid van heel wat Europese instellingen en de bijbehorende grote ‘tenders’ hier zeker mee te maken hebben”, antwoordt Hendriks. “Maar in de mate van het mogelijke zullen we dat spel wel meespelen”, lacht Hendriks die duidelijk maakt dat Sharp ook meer business wil gaan halen in Brussel en het Franstalig landsgedeelte en zich dus helemaal op het terrein van Ricoh en Xerox waagt.

Die aanwezigheid van Europese instellingen en lobbyisten brengt nog een eigenaardigheid mee: het verrassend hoge aantal ‘production systems’ in ons land, ook wel eens ‘outsourced printing’ genoemd. Die markt is sinds 2007 met 44 % gegroeid als gevolg van de transitie van een analoog/offset-model naar digitale productie. “In België zijn er nu al zo’n 24.000 production units. Het is duidelijk dat België dus het eerste land wordt waar we volgend jaar onze nieuwe production unit zullen verkopen”, zegt Wilbert Hendriks.

Verder kondigde Sharp niet geheel onverwachts ook nog aan dat het cloud software solutions gaat uitbrengen. We kregen onder meer een demo te zien van een document managing system dat Sharp nog volop aan het ontwikkelen is en het midden volgend jaar commercieel hoopt te lanceren. De software – Sharp vergelijkt de functionaliteit met die van Microsoft SharePoint – zal via een ‘b2b cloud portal’ aangeboden worden aan distributeurs die de licenties verkopen en op die manier voor recurrente inkomsten kunnen zorgen. Voor de hosting in de cloud zal Sharp een beroep doen op Amazon Web Services. De bedoeling van de software is om mfp’s te integreren met andere kantoorplatformen zoals digitale whiteboards, laptops, smartphones en tablets.

Kristof Van der Stadt

“IN BELGIË WORDT MEER DAN IN ANDERE LANDEN VOORAL OP PRIJS GESPEELD.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content