Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Van een puur ‘community’ gebeuren is open source ‘big business’ geworden, zoals onder meer door Red Hat – het eerste 1 miljard dollar open source bedrijf – werd aangetoond. En open source innovatie is het nieuwe proces.

Dat laatste is de boodschap van Lars Herrmann, sr director product & business strategy Red Hat, een proces dat tevens leidt tot “een convergentie in open hybride cloud.”

Het klinkt wat oneerbiedig, maar ooit had ‘open source’ een hoog geitenwollen sokken-gehalte, met meer idealisme dan businessinzicht. Dat is in de voorbije jaren veranderd, met het besef dat ‘gratis en en open software’ geen anathema vormt met een solide business model. “Red Hat helpt de kern van heel wat cloud en open source projecten draaien, en heeft een enterprise model gecreëerd dat voorziet in een betrouwbaar en performant proces dat innovatie mogelijk maakt”, klinkt het niet weinig zelfzeker. Als pionier van het abonnementsmodel (in plaats van licentieverkoop), is Red Hat tegelijkertijd ook doorgegroeid tot leverancier van een portfolio aan producten doorheen de hele stack, en vormt het een partner voor bedrijven, aldus Herrmann, met producten “evengoed voor meer behoudsgezinde als leading edge klanten.”

Naast grote bedrijven – die vandaag sterk actief zijn in de open source wereld – ziet Herrmann zeker nog ruimte voor kleine bedrijven met disruptieve technologieën die dankzij lagere instapdrempels een impact kunnen hebben op industrieën. Maar meer nog ziet hij klanten uitkijken naar leveranciers van diensten (in plaats van verkopers van oplossingen) die samenwerken in projecten, in communities, “zelfbewust van hun sterkten, hun skills.”

Zo ziet hij Red Hat als een van de grootste bijdragers aan de open source communities, naast eigen sterkten inzake de ondersteuning van de eigen producten. Zo “zijn we trots op ons security-palmares, met in 95 procent van de gevallen nog dezelfde dag een oplossing voor securityproblemen.” Ook heeft het bedrijf rond zijn open source gesteunde producten een ‘commercial life cycle’ uitgebouwd, zodat bijvoorbeeld een versie van Red Hat Enterprise Linux (RHEL) op 10 jaar ondersteuning kan rekenen. “Dat zijn punten waarop we het verschil maken met open source als een community.”

RHEL 7

Herrmann schuift graag RHEL 7, de nieuwste versie van Red Hat’s Linux voor bedrijven, naar voor als voorbeeld van het bovenstaande. Op basis van de Linux-kernel heeft het bedrijf een enterprise product uitgebracht dat onder meer ‘containerisation’ biedt. Op die wijze kan op OS-niveau een vorm van virtualisatie worden geboden, met een kleinere ‘footprint’, zonder een volle virtuele machine. In combinatie met onder meer het beheer van resources, kunnen zo makkelijk, in combinatie met ‘packaging’-standaarden, snel en dynamisch alle elementen nodig voor nieuwe instanties van een toepassing snel in ongeacht welke omgeving worden opgezet. Red Hat heeft het over “het ware ‘multi tenant’ besturingssysteem,” en een hulp om het concept van ‘Platform as a service’ (Paas) makkelijker ingang te laten vinden. Zo blijft in een bedrijf “de ontwikkelingsafdeling eigenaar van de toepassing, en ict van de infrastructuur, goed voor een samenwerking zonder problemen.” Zeg maar een bijkomende hulp om DevOps aan te pakken.

BIG DATA EN IOT

Dat alles en nog meer ziet Lars Herrmann in de komende vijf jaar worden aangewend in ontwikkelingen rond jawel, big data. In het bijzonder om “wat je uit die data kan puren. Het duurt zeker nog vijf jaar eer het potentieel daarvan is uitgewerkt, en we kunnen ons nog niet alle mogelijkheden indenken.” Mogelijkheden die opbloeien uit de data die het Internet of Things (de gekoppelde fysieke wereld) genereert, en die aan derden voor secundair of meer gebruik worden bezorgd. En dat alles in een wereld waarin grote en kleine bedrijven ondanks consolidatietrends toch voor een gezonde concurrentie zorgen, onderstreept Herrmann eens te meer zijn vertrouwen in open source.

Guy Kindermans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content