Softwarebedrijf MediaGeniX is een onbetwiste marktleider in zijn niche. De Vlaams-Brabantse producent van planningsoftware voor omroepen mag grote vissen zoals ProSiebenSat.1 en Orange tot zijn klanten rekenen, en kijkt nu ook naar de VS.
In de begindagen van VTM werden de programmaschema’s van de commerciële zender nog bijgehouden op papier. Rond 1993 werd er overgeschakeld op Macintoshes, toen nog van die koekendoosjes met een klein schermpje. Onder impuls van Erwin Spruyt groeide binnen de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) het idee om een toepassing te schrijven waarmee alle programmaschema’s in één tabelletje gegoten konden worden. De basis voor wat later zou uitgroeien tot MediaGeniX was meteen gelegd.
Vandaag is MediaGeniX de Europese markleider op het gebied van planningsoftware voor omroepen. Dat de toepassingen van het bedrijf nu ook bij de Noorse, de Finse en de Deense publieke omroepen gebruikt worden, alsook bij het Duitse mediaconglomeraat ProSiebenSat.1, spreekt boekdelen.
MediaGenix bouwt software die de workflow binnen een televisiestation tot in de kleinste details plant en voorbereidt. Ook voor rechtenbeheer en rapportering komen de toepassingen van de Brusselaars van pas. Om u een idee te geven: een commercieel televisiestation zendt ongeveer 800 verschillende items uit op een dag. Maar de dans van reclamespots, trailers, films sportuitzendingen, spelprogramma’s en shows is een ingewikkelde choreografie. MediaGeniX vergemakkelijkt dit beheersproces.
Zo kan je met behulp van de software bijvoorbeeld een episode van Mijn Restaurant vervangen door een voetbalmatch die op het laatste ogenblik werd aangekocht. De aflevering van het populaire kookprogramma wordt dan automatisch verschoven naar een latere datum, wat op zijn beurt dan weer gevolgen heeft voor de uitzendtijd van de geplande reclamefilmpjes.
Van scheduling tool naar erp-systeem
Het WHATS’On-pakket van MediaGeniX werd oorspronkelijk geschreven voor één zender (VTM). Maar na de geboorte van Ka2 werd de toepassing op minder dan een maand tijd ‘aangepast’ om twee kanalen te kunnen bedienen. Vandaag neemt de software ook mobiele telefoons mee in rekening, net als IPTV, Video on Demand, tot zelfs iTunes. “En het basispakket kan op maat van eender welk groot televisiestation herschreven worden”, licht productmanager Michel Beke toe.
De nieuwste versies van WHATS’On doen ook veel meer dan plannen alleen. Het beheer van accommodatie, productie en researchplanning, om rechtenbeheer en muziekrapportering niet te vergeten: de software van de Vlamingen is in de voorbije jaren uitgegroeid van een zuivere scheduling tool naar een soort van erp-systeem dat de hele workflow bij omroepen aanpakt.
“Intussen spreken onze applicaties ook met SAP”, gaat Beke verder. “Dat is nodig, omdat heel wat omroepen met die financiële systemen werken. Bij de VRT hebben ze trouwens ettelijke jaren geprobeerd om ook de planning te doen vanuit hun SAP-kern. Dat is slecht afgelopen, omdat je vanuit een financieel SAP-pakket maar heel moeilijk een degelijk planningsysteem voor omroepen kan bouwen.”
“Intussen hebben ze het opgegeven aan de Reyerslaan”, aldus nog de productmanager en medeoprichter. “Uiteraard gebruiken ze nog steeds SAP, maar de scheduling module hebben ze geschrapt ten voordele van ons WHATS’On-pakket. Bij MediaGeniX zijn we een hevige voorstander van hybride oplossingen. Voor omroepen is het veel beter om best of breed te gaan. De beste planningssoftware, het beste erp-systeem, het beste boekhoudsysteem: knoop die aan elkaar en je krijgt de beste oplossing.”
Orange
Sinds kort mag MediaGeniX trouwens uitpakken met een nieuwe opmerkelijke klant. Zo gebruikt de Franse telecomoperator Orange sinds kort de oplossing van de Belgen voor de planning van zijn kanalen en voor Video On Demand. “Op drie maanden tijd hebben we maar liefst twaalf nieuwe kanalen gelanceerd met de Fransen. Bij ons draaide het dan vooral om workflow en rechtenbeheer. Dat was een prachtig project.”
MediaGeniX draait anno 2009 een omzet die de 7 miljoen euro benadert. Het bedrijf telt ruim veertig werknemers, die samen ongeveer 280 radio- en televisiekanalen bedienen, goed voor 3000 eindgebruikers.
Toch is het niet altijd rozengeur en maneschijn geweest. Ten tijde van de dotcomcrisis is het oorspronkelijke bedrijf zelfs failliet gegaan. “Toen hebben we met een aantal werknemers én een business angel beslist om de draad weer op te pikken met een nieuwe onderneming. Sindsdien gaat het erg hard!”
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier