Rmoni Wireless produceert draadloze meetsystemen die de temperatuur in koelcellen of vrachtwagens op een eenvoudige manier bewaken en verwerken. Het jonge Limburgse bedrijf kijkt al volop naar het buitenland, en zit in de laatste rechte lijn voor een groot contract met Burger King Europe.
Rmoni Wireless legt zich vooral toe op het bewaken van de koude keten. “Daarmee zijn we uniek in België”, aldus ceo Bart Meekers. Draadloze sensoren verzamelen gegevens, die op een eenvoudige manier verwerkt worden op het internet (via de in huis gemaakte ‘Sensor2Web’-software). Als de temperatuur te hoog of te laag wordt, gaat er een alarm af, en wordt de betrokkene via e-mail of sms op de hoogte gebracht. In theorie kan een slager bijvoorbeeld zorgeloos op vakantie gaan, en hoeft hij zijn buren pas te waarschuwen wanneer het echt nodig is.
“Onze voornaamste klanten zitten in de voedings- en geneesmiddelenindustrie”, gaat Meekers verder. “In beide sectoren is het erg belangrijk om producten op de juiste temperatuur te bewaken. Een grote afnemer is bijvoorbeeld voedingsdistributeur Java. Bij hen hebben we zestig koelwagens uitgerust met sensoren.”
De technologie van de Limburgers is volledig webgebaseerd. “We maken enkel gebruik van draadloze sensoren met temperatuur- of vochtvoeler. Die sensoren worden geïnstalleerd in vriezers, in opslagruimtes of op productieafdelingen. Centraal plaatsen we dan een soort van ‘gateway’ die alle metingen opvangt en naar een internetserver doorspeelt.”
Zigbee-netwerk
In vrachtwagens heeft Rmoni verschillende opties. “Als hij aan het rijden is, kan een wagen de metingen opslaan tot op het moment dat hij het terrein oprijdt. Dan gaat hij zijn metingen doorsturen via het ‘Zigbee’-netwerk naar de server. Daarnaast is er een online versie met gprs die de metingen permanent doorseint, en wanneer de trucker een boordcomputer gebruikt, kunnen de signalen ook opgevangen worden door externe antennes, waardoor de vrachtwagens bewaakt kunnen worden wanneer ze stil staan.”
“Zigbee werkt net zoals Bluetooth en wifi op een band van 2,4 gigahertz, maar is zo gemaakt dat het erg weinig verbruikt. Een Zigbee-sensorbox zal bijvoorbeeld twee jaar meegaan. De batterijen werken ook niet voortdurend. Als ze om de twee minuten een meting moeten opnemen, worden ze telkens even wakker, sturen ze hun meting naar de router, en gaan ze weer slapen. Dat gebeurt allemaal op zeventig milliseconde.”
Hoewel Sensor2Web een losstaand product is, kan het gemakkelijk gekoppeld worden aan erp-pakketten. “We kunnen de metingen bijvoorbeeld pushen, en de SQL-databases synchroniseren. Onze sensoren zijn SAP-compliant, en we werken vaak samen met kleinere erp-leveranciers zoals Quasydoc (zie kaderstukje).”
Voor een doorsnee bakker of slager schommelt de kostprijs voor een basispakket van Rmoni rond de 1000 euro. “Je moet ongeveer 100 euro per meetpunt rekenen”, klinkt het nog. “Wij verzorgen ook zelf de hosting vanuit een datacenter in Amsterdam. Klanten kunnen dus met abonnementsformules werken, maar de echt grote spelers kiezen vaak voor eigen servers.”
Europees monstercontract?
Intussen heeft Rmoni al een zestigtal installaties aan de man gebracht, en in totaal ruim 4000 sensoren. Vorig jaar werd er een omzet van 1 miljoen euro gedraaid in de Benelux, en de Limburgers kijken nu vooral naar het buitenland.
“We zitten in de laatste rechte lijn voor een groot contract met Burger King Europe”, besluit Meekers. “Dat bedrijf legt zijn hele supply chain de verplichting op om de volledige koudeketen onder controle te krijgen. Hoewel ze het hele gebeuren opvangen met PIMM (Personalized Information Management Monitor) van Procuro, laten ze hun leveranciers nog de keuze uit drie oplossingen: dataloggers die zelf moeten worden uitgelezen, temperatuurrecorders die bolletjes afprinten, en een volledig draadloos systeem zoals het onze. Bij de eerste prospecties bleek alvast dat de voorkeur heel sterk naar Rmoni uitgaat.”
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier