Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

“Achter elke interactie op het internet zit een klant, en dus is het de hoogste tijd dat we herbekijken hoe we met die klant omgaan. Met Salesforce1 gaan wij nu voor het Internet of Customers, een volledig geïntegreerd platform dat alles en iedereen zal verbinden, aldus ceo Marc Benioff bij de opening van Dreamforce 2013.

Hoe ze dat volgend jaar gaan aanpakken, is ons een raadsel: vorig jaar waren er 90.000 deelnemers aan deze conferentie, dit jaar zijn het er meer dan 130.000. Overigens: ook de financiële cijfers liegen er niet om: het bedrijf zag in het derde kwartaal zijn omzet met 36 % stijgen tot ruim 1 miljard dollar en Benioff heeft al aangekondigd dat hij in zijn boekjaar 2015 meer dan 5 miljard zal halen. Het is in elk geval tekenend voor het geloof van de bedrijfswereld in het concept van Salesforce.com: alle oplossingen volledig in de cloud, van overal voor iedereen toegankelijk

THE INTERNET OF CUSTOMERS

Salesforce1 moet de stuwende motor achter alles worden – “het is het beste dat we ooit gebouwd hebben”, zegt de ceo. “En alles draait daarbij rond mobiel gebruik – ik leid Salesforce.com nu volledig vanaf mijn smartphone, alles is toegankelijk. En dan bedoel ik niet alleen onze eigen toepassingen maar ook apps van partners en klanten. Iedereen spreekt nu over het ‘internet of things’ waar tegen 2020 50 miljard apparaten verbonden zullen zijn, maar het ‘internet of customers’ is nog veel belangrijker want dat zal bedrijven in staat stellen 1 op 1 contacten te onderhouden met elk van hun klanten. Want achter elk product, elke app en elk toestel zit een klant”.

In dat ‘internet of customers’ is volgens Benioff iedereen via één platform verbonden met voordelen voor elkeen: werknemers worden productiever, klanten kunnen op elk aanbod inspelen, partners kunnen van alle opportuniteiten gebruik maken, en beheerders kunnen alles van overal onder controle houden en sturen. “Elk bedrijf kan dan meer klantgericht gaan werken, en dat is dringend nodig want recent onderzoek heeft uitgewezen dat 66 % van de bedrijven geen diepgaande kennis van hun klanten hebben, en dat willen wij met Salesforce1 veranderen”, stelt hij.

GEEN NIEUWE VERSIE

Salesforce1 wordt dan ook naar voren geschoven als een platform waarop iedereen kan ontwikkelen en ook zijn eigen oplossingen kan integreren dankzij een waaier van api’s die beschikbaar gesteld worden. “In het ‘internet of customers’ moet elk bedrijf elke app, werknemer, partner, product of apparaat kunnen verbinden met zijn klant via sociale netwerken, mobiele apparaten en de cloud. Salesforce1 is geen nieuwe versie van Salesforce, het is een totaal nieuwe visie voor de hele industrie. Marketing heeft een nieuw aangezicht gekregen want elke ervaring, elk contact kan nu rechtstreeks, persoonlijk”, aldus Benioff.

Wat niet betekent dat de bestaande oplossingen van Salesforce nu de deur uitgaan, integendeel: ze worden netjes mee ‘mobiel’ gemaakt. Chatter bijvoorbeeld, het collaboratieplatform, blijft zijn centrale verbindingsfunctie behouden maar wordt nog uitgebreid met onder meer Salesforce1 Files Connect waardoor je om ‘t even welk bestand naadloos naar je toestel kan halen en rechtstreeks in een proces kan integreren. Wijzigt er iemand wat aan dat bestand, dan krijgt al wie ermee verbonden is onmiddellijk die wijziging te zien. Ook SharePoint is nu vanuit Chatter toegankelijk gemaakt. De klemtoon ligt bij dat alles nadrukkelijk op mobiel – de interface moet zo gebouwd zijn dat alle toepassingen even goed werken op alle mobiele platformen.

OOK VOOR DE KLEINTJES

“Het mooie aan het concept is dat zowel heel kleine als grote bedrijven er onmiddellijk kunnen mee werken”, zegt Hans Brouwer, vp sales Noord-Europa (incl. Benelux). “Wij hebben in de Benelux ruim 1.500 klanten die netjes verdeeld zijn over kleine, middelgrote en grote bedrijven, en ook voor de hele kleine zal Salesforce1 een verrijking betekenen omdat ze hun beperkte mankracht mobieler kunnen laten werken – terwijl ze op ons platform toch toegang krijgen tot dezelfde functies als de hele grote bedrijven.”

Frans Godden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content