Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

“Vorig jaar had iedereen plots de mond vol van Big Data maar daar waren wij al vijf jaar mee bezig. En nu is het “the Internet of Things” dat voor een nog grotere vloedgolf aan data dreigt te zorgen. “Voor ons geen probleem”, klinkt het bij SAS.

Wij werken al lang met technieken als streaming engines en in-memory processing om al die gegevens heel snel te kunnen analyseren en verwerken”. Een nuchtere uitspraak van Jim Goodnight, ceo van SAS op de PBLS-conferentie in Las Vegas.

PBLS staat voor Premier Business Leadership Series, een conferentie waarop ruim 700 toplui uit industrie en overheid uitgenodigd waren om van gedachten te wisselen over innovatieve strategieën en analytics. “En dus niet louter om over big data te praten”, beklemtoont Goodnight, want eigenlijk ergert het hem wel wat, die big data. “Sedert de analisten met die term gekomen zijn, staan de venture capitalists te springen om er geld in te pompen. Op die manier verdwijnen nu miljoenen dollars in de riool omdat ze denken dat het ‘the next big thing’ is, terwijl het voor ons al lang dagelijkse kost is. En nu maakt iedereen zich weer druk over het Internet of Things. Let wel, we onderschatten dat niet, al die sensors genereren een massa data, en dat zonder ophouden, en dus is het zaak om die onmiddellijk te verwerken wil je er enig nut kunnen uithalen.”

SAS heeft zelf de daad bij het woord gevoegd en een cybergroep opgericht met een streaming engine die alle data intern bij het bedrijf verzamelt en analyseert, meer dan 10 miljoen records per uur. “We volgen alle ip-adressen in real-time op, zien wie wanneer met wie praat en kunnen dus onmiddellijk reageren wanneer er iets abnormaals opgemerkt wordt”, aldus Goodnight.

GEEN WEG NAAST

Voor Mobeen Kahn van AT&T bestaat er geen twijfel: het Internet of Things is mission critical want het zal heel wat industrieën op hun kop zetten. “Bedrijven zullen geen keuze meer hebben, de manier waarop ze vandaag business doen zal fundamenteel wijzigen en dus kijken ze nu al beter hoe ze het IoT in hun voordeel kunnen aanwenden. Maar het zal zware eisen stellen aan de infrastructuur.”

Precies dat is volgens Jim Davis, marketingdirecteur van SAS, een van de redenen waarom SAS Cloud Analytics zo’n steile groeicurve kent. “Of je gegevens nu in je eigen cloud, bij een partner of in de SAS Cloud opgeslagen zitten, je krijgt altijd bliksemsnel toegang tot je analyticstoepassingen”, legt hij uit. “Onze omzet uit deze oplossing is dit jaar met ruim 35 % gestegen.”

Een van de redenen waarom SAS in staat is zo snel zoveel data te verwerken, is het gebruik van in-memory technologie – maar daar zit wel een addertje onder het gras, geeft Jim Goodnight toe. “Onze LASR-servers hebben alle data in hun geheugen zitten maar als er één knooppunt het laat afweten, dan crasht alles en kan je opnieuw beginnen. Daarom werken we nu aan een failover waarbij we in elke fase van een programma vastleggen wat precies de volgende fase moet doen. Komt er een crash, dan moeten we maar één stap teruggaan en weer opstarten.”

BLIJVEND TEKORT

Over één ding blijft Jim Goodnight zich nog altijd zorgen maken: het tekort aan analytics-specialisten. Hij wijst daar met een beschuldigende vinger naar het onderwijs: “De jeugd wordt te weinig gestimuleerd om technologie te studeren, McKinsey heeft berekend dat we tegen 2018 1,5 miljoen data analisten tekort zullen hebben. Het is vooral een probleem van de Westerse landen. Als we er niks aan doen, dreigen we te verwateren tot een diensteneconomie die haar producten in Azië koopt waar ze niet alleen gemaakt maar ook ontwikkeld zullen worden.”

Naast initiatieven als het gratis ter beschikking stellen van software aan universiteitsstudenten pleit hij ook voor een nieuwe functie in bedrijven, nl. een cao of chief analytics officer. “Er is echt nood aan iemand die een overzicht heeft van al de verschillende analytics-initiatieven in een bedrijf en daarover zinnig kan berichten aan de ceo. Geen cio want die moet heel de ict-boel draaiende houden en heeft dus te weinig tijd om zich te bekommeren over het optimaliseren van de analytische processen in de business.”

Frans Godden

Er is echt nood aan iemand die een overzicht heeft van al de verschillende analytics-initiatieven in een bedrijf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content