E-mailbankroet, iedereen is vandaag al in aanraking gekomen met dat (oorspronkelijk Amerikaanse) neologisme. Het is het moment waarop je moet erkennen dat je e-mail hopeloos onbeheersbaar is geworden. Guy Wyers, één van de oprichters van het jonge Leuvense bedrijfje Allometa kwam er al 4 jaar geleden mee in aanraking. “Ik was – en ben trouwens nog steeds – program manager bij Unisys. In mijn mailbox kwamen er altijd maar nieuwe contexten bij: nieuwe klanten, projecten, … Op een bepaald moment besliste ik om alle mails gewoon bij te houden, omdat de beslissing om ze al dan niet weg te gooien op zich al heel wat tijd kostte. Daarop begon ik mij af te vragen of er geen ‘intelligente’ oplossing zou bestaan om je e-mails in mappen onder te brengen en te archiveren.”

Wyers is zelf ingenieur van opleiding en dat hielp hem om zelf een prototype uit te werken. Met de hulp van Microsoft-architect Leo Olivers werd Tagwolf uiteindelijk een feit. Allometa zag midden 2010 het levenslicht als vehikel om Tagwolf op de markt te brengen. “Het probleem is zelfs ruimer dan een ‘e-mailoverload’. Er heerst een ware informatieoverload. We kunnen onze technologie in de toekomst dus ook uitbreiden naar andere toepassingen.”

Large accounts

Tagwolf is opgevat als een eenvoudige add-in voor Microsoft Outlook. “Dat is een bewuste keuze: zowat 85 procent van alle e-mail loopt via Outlook. Bovendien is het technisch gezien een dankbaar platform.” Het principe is dat de tool zichzelf ‘aanleert’ voor welke map een e-mail het meest geschikt is. Op basis daarvan stelt de tool zelf acties voor, waar je simpelweg op kan klikken. “We wilden zo weinig mogelijk ingrijpen op de manier van werken van de gebruiker: die behoudt zelf de controle en kan met een minimum aan moeite toch zijn e-mails ordenen.”

Tagwolf kost 50 euro en is te koop op het internet. Wyers en Olivers houden het voorlopig op internetmarketing, “al zijn we aan het kijken of we een resellermodel kunnen toevoegen.” Die rustige aanpak zorgt ervoor dat er momenteel enkel individuele gebruikers van Tagwolf zijn. “Op termijn willen we ook mikken op large accounts. Zo zijn er via via ook contacten met een grote bank in Canada.” Het doel is om op 3 jaar tijd 15.000 gebruikers te hebben. “Dat is haalbaar maar dan moeten we wel een versnelling hoger schakelen, ook op vlak van marketing. Daar hebben nog niet echt de middelen voor. Mogelijk zullen we dus op zoek moeten naar geldschieters.”

PASPOORT

Naam: Allometa, www.tagwolf.com

Zetel: Heverlee

Oprichting: 2010

Aantal mensen: 2

Investeringen en/of subsidies: eigen kapitaal

[STG]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content