Twitter, een kruising tussen een sociale website en instant messaging, staat volop in het nieuws. Want een berichtje van maximum 140 tekens (een tweet) is vandaag informatie- of moet daarvoor doorgaan. Elke dag versluist Twitter een miljoen berichten… probeer dat maar eens bij te houden! Nadat hij in 2000 de website dynasite.be en het interactieve jongerenmagazine Tribal had opgestart, behaalde Xavier Damman in 2007 zijn diploma burgerlijk ingenieur aan de universiteit van Louvain-la-Neuve. Hij ging daarop aan de slag als consultant bij Altran en later bij Belgacom Skynet. Parallel daarmee lanceerde hij in de zomer van 2007 de website http://klaxonnemoi.org/, die zich afzette tegen de 4×4’s in Waals-Brabant. Toen hij merkte hoe moeilijk het was om de vele reacties die de website ontving bij te houden, richtte hij Commentag op, een bedrijf dat een systeem ontwikkelde voor de tagging en indeling van commentaren volgens onderwerp.
Dat idee van tagging ligt aan de basis van Tweetag, een zoekmachine die “publieke tweets doorzoekt en ze aan de hand van een algoritme in natuurlijke taal per onderwerp klasseert om trends aan het licht te brengen,” legt Xavier Damman uit. Vanwege de dominante rol van het Engels gebruikt het “intern door drie ingenieurs ontwikkelde algoritme” de taal van Shakespeare, maar ook andere talen zouden ondersteund kunnen worden.
Het bedrijf kocht 3 dedicated servers aan om ongeveer 600 berichten per minuut, dus 1 miljoen per dag, en 30.000 verzoeken per dag te kunnen analyseren… De startpagina van Twee-tag toont de 40 meest besproken onderwerpen (de grootte van de tag komt overeen met het belang van het onderwerp), maar men kan ook aan de hand van een trefwoord een tagcloud maken van de meest “getwitte” thema’s van het ogenblik. Particulieren kunnen op die manier tweets klasseren en dus hun weg vinden in de massa van ongeveer 600 berichten die elke minuut wereldwijd worden verzonden. Maar de tool kan ook interessant zijn voor bedrijven. “Tweet kan passief luisteren, zodat men de populairste thema’s van de twittosphere in de gaten kan houden,” zegt Xavier Damman. Een eerste thema dat aangepakt zal worden, is dat van de smartphones. “Wij zullen bedrijven de mogelijkheid geven om geïnformeerd te worden over alles wat over dat onderwerp geschreven wordt. Onze oplossing is veel goedkoper dan een marktonderzoek. Ze is bovendien neutraal en dus niet gekleurd door de antwoorden.” Het bedrijf hoopt gedetailleerde rapporten per sector of onderneming op de markt te brengen.
Commentag is nog maar enkele maanden oud maar wil over twee jaar een omzet van 1 miljoen euro bereiken. Het startkapitaal werd bijeengeharkt bij de 3F (friends, family, fools). Het bedrijfje zoekt nu heuse investeerders, Damman gelooft immers niet in het subsidiesysteem.
[MH]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier