Magali De Reu Ondernemer, journalist, spreker en auteur van 'Aut of the Box'

Virtual Reality was enkele jaren geleden nog nieuw en exotisch maar staat op het punt om het ‘nieuwe normaal’ te worden. De bedrijfswereld kan niet langer achterop hinken en verdiept zich massaal in het technologieplatform.

Zo’n bedrijf dat voluit in de virtuele wereld stapt is yondr, een Belgisch vr-agentschap dat onlangs nog de prijs ‘Best VR video Non-Profit’ in ontvangst nam op techbeurs CES in Las Vegas. Medeoprichter Pieter Van Leugenhagen kwam samen met Mathias Van Dosselaer, Nick Verbeke en Dave Roox op het idee om een virtualrealitybedrijf uit de grond te stampen toen Facebook VR-bedrijf Oculus overnam. “We zagen potentieel in virtual reality en wilde daar iets mee doen”, laat Van Leugenhagen weten. “Daarom volgden we trainingen in het buitenland en schuimden we een aantal beurzen af in de Verenigde Staten om marktvalidatie te krijgen. Initieel wilde ik virtual reality opnemen in het aanbod van ons toenmalig communicatiebureau, Commefort. Maar de technologie was dermate baanbrekend dat we besloten een eigen vr-agentschap op te richten.”

Van Leugenhagen voorspelt dat de vr-bureaus de komende jaren als paddenstoelen uit de grond zullen schieten. “Virtual reality is the next big computing platform, zegt hij instemmend. “Als grote jongens zoals Facebook en Samsung het voorspellen, wie zijn wij dan om daar tegenin te gaan?”

Vooral B2B

De giganten waar Van Leugenhagen over spreekt hebben zich dan wel inderdaad als een blok achter vr geschaard, de technologie kent nog geen doorbraak op grote schaal. “De consumentenmarkt heeft vooralsnog geen reden om wekelijks een vr-bril op zijn neus te zetten”, vindt Van Leugenhagen. “Dat komt door een gebrek aan goede content. Die periodieke contentstroom hebben we nodig om vr als duurzame technologie op de markt te zetten.”

De b2b-markt lijkt dan weer wél reden tot gejuich te hebben. Vr-toepassingen kunnen op lange termijn worden gebruikt voor interne en externe doeleinden. “De benodigde hardware staat hoe langer hoe meer op punt”, zegt Van Leugenhagen. “Maar willen we de adoptie bij de grote massa versnellen, dan hebben we krachtige content nodig zodat de consument zelf ook hardware wil kopen. Dat laat inderdaad op zich wachten. Met yondr hebben we ons gelukkig vanaf het begin gefocust op b2b. We zien daar toepassingen terugkomen in heel uiteenlopende sectoren: immobiliën, onderwijs en industrie, maar ook in reisbureaus, human resources en uiteraard film en video games.

Licentiemodel

Om zelf die beoogde adoptie op grote schaal te bereiken, plant yondr om wereldwijd een vr-ecosysteem neer te poten. “Door middel van een eigen onderzoeksdepartement, aangevuld met een platform dat kennisdeling faciliteert, hopen we mee vorm te geven aan het speelveld van vr”, vertelt Van Leugenhagen. “Zo’n licentiemodel is in de creatieve sector een heuse uitdaging maar tegelijk een interessante oefening in het bundelen van individuele entiteiten tot één krachtig systeem. Ik geloof dat dat ook nodig is: de technologie evolueert zodanig snel op niveau van hardware en postproductietechnieken dat de hele sector wel móet samenwerken.”

“De agentschappen die ik op korte termijn zie opkomen, zullen dus minder moeten investeren in kenniswerving en research”, gaat Van Leugenhagen door. “Daarmee krijgen ze de benodigde tijd om die content te creëren waarmee vr kan groeien als gevestigde waarde. Doordat we allemaal hetzelfde merk dragen en onszelf profileren als een global thought leader, kunnen we ook gaan schalen op niveau van marketing en events.”

Voor bedrijven als yondr lijkt het vandaag alles of niets te zijn: zij die de komende jaren overleven is een lang leven beschoren maar voor de verliezers is het resoluut game over.

Magali De Reu

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content