Het regionaal ziekenhuis Sint-Trudo in Sint-Truiden is het belangrijkste ziekenhuis voor Zuid-Limburg en het zuidelijke deel van Vlaams-Brabant. Het ziekenhuis heeft een capaciteit van ruim 300 bedden en telt ongeveer 750 medewerkers, waarvan 90 artsen. Tijdens de renovatie van de gebouwen stond ook de functionaliteit van de Philips-telefooncentrale en de 300 dect-telefoons ter discussie. “Bij de medewerkers bestond een duidelijke behoefte naar meer functionaliteit”, zegt ict-manager Daniël Loos. “We hebben toen verschillende offertes opgevraagd en vergeleken, maar de investering in een volledig nieuwe centrale bleek te hoog gegrepen.” Sint-Trudo koos ervoor de functionele uitbreiding op de bestaande centrale uit te voeren. Het resultaat is een hybride oplossing op basis van NEC Philips. Voor de integratie werkte het ziekenhuis met RealDolmen, het bedrijf dat in 2007 het unified communicationsportfolio van NEC Philips overnam.

In de eerste plaats moest het project de werking van het telefonisch onthaal verbeteren. “Oproepen voor patiënten kunnen de medewerkers van het onthaal nu makkelijker behandelen. Ze hoeven enkel de naam van de patiënt in te tikken en kunnen de oproep daarna met één klik doorverbinden.” Een andere belangrijke functie zorgt ervoor dat oproepen van artsen prioriteit krijgen, en dus niet in de wachtrij terecht komen. Op termijn koppelt Sint-Trudo de oplossing ook met presence, waardoor de medewerkers van het onthaal zicht krijgen op de aanwezigheid van de gevraagde correspondent. “Voor de automatische antwoordfunctie konden we met de bestaande centrale maar drie verschillende boodschappen laten horen. Die beperking is er niet meer.” Meer nog, de arts kan zelf een aangepaste boodschap inspreken of oproepen doorsturen. “Vroeger was dat veel complexer en kon de arts dat niet zelf doen.”

Volledig naar ip

De hybride oplossing – met dect en ip-dect – zal op termijn volledig naar ip evolueren. Daarbij blijft Sint-Trudo de functionaliteit verder uitbreiden. Daniël Loos: “We willen ervoor zorgen dat oproepen zoveel mogelijk automatisch bij de juiste persoon terecht komen, om zo de medewerkers van het onthaal niet nodeloos te belasten. Uiteraard hebben we daarbij aandacht voor opleiding, zodat onze medewerkers weten hoe ze de nieuwe mogelijkheden optimaal kunnen gebruiken. De technologie op zich vormt niet echt de grootste moeilijkheid.”

Op termijn koppelt Sint-Trudo de oplossing ook met presence.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content