Is SEN echt de eerste die een end-to-end oplossing voor mobiele unified communications biedt? “Nee hoor”, zegt Alcatel-Lucent. “Wat SEN kan, kunnen wij al lang.”

Alcatel-Lucent positioneert zich net als SEN als een leverancier van een volledige end-to-end oplossing. “We bieden eigenlijk één puzzel aan die opgedeeld is in vier blokken”, verduidelijkt Stéphane Stichelbaut. “Instant messaging en presence spelen daar een grote rol in. Maar wij doen wel degelijk ook integratie van fixed en mobile via de Alcatel Cellular Extension (ACE). Belangrijk is dat we daarbij dezelfde interface gebruiken, zowel op de desktop als op de schermpjes van mobieltjes.” Compatibele toestellen zijn Nokia-gsm’s uit de E-reeks, het HTC-gamma en de BlackBerry-smartphones. “Momenteel zijn we ook testen aan het doen met de iPhone. Tegen het eerste kwartaal van volgend jaar moet die integratie helemaal rond zijn”, aldus Stéphane.

Met dit aanbod mikt Alcatel-Lucent in eerste instantie op de grotere bedrijven, maar de vendor wil de kmo-markt toch niet laten schieten. Al erkent Stichelbaut dat het aanbod voor de kmo’s niet over alle functionaliteit beschikt die het wel aan grote bedrijven aanbiedt. “Video is bijvoorbeeld niet ondersteund. Maar het pakket is wel ruim voldoende voor de kmo die echt gelooft in unified communications.” Waarmee Alcatel-Lucent wil zeggen dat het van plan is om de concurrentie aan te gaan met prijsbrekers à la Mitel die klaar staan om de markt te veroveren.

Applicatie per applicatie

De grootste concurrent blijft natuurlijk Cisco. Maar ook Nortel duikt vaak op, zegt Stéphane Stichelbaut. “Nortel werkt voor unified communications samen met Microsoft. Wij integreren natuurlijk ook de Office Communications Server van Microsoft. Maar we merken wel dat heel wat klanten zich afvragen hoe ver die samenwerking tussen Nortel en Microsoft precies gaat.”

Zoals de meeste spelers gelooft ook Alcatel-Lucent in een geleidelijke aanpak als je het over unified communications hebt. “Mensen zijn vooral geïnteresseerd in enkele deelgebieden zoals presence en instant messaging. Dikwijls vanuit één dringende behoefte, bijvoorbeeld om torenhoge gsm-kosten van medewerkers terug te dringen. En bovendien is het belangrijk om de user acceptance niet uit het oog te verliezen. Als je met een ‘big bang’ teveel ineens verandert, riskeer je dat de gebruikers het niet of niet correct zullen gebruiken”, besluit de Alcatel-Lucent man.

[KVDS]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content