Het succes van de smartphone en tablet in de consumentenmarkt staat buiten kijf. Het professionele segment volgt, zij het met hier en daar wat voorbehoud rond gebruik en kosten. De werkgever die de aankoop en het gebruik van een tablet bekostigt, blijft nog vaak het voorrecht van een selecte club managers en directeuren.

De cijfers uit de telecomenquête spreken boekdelen. Smartphone en tablet zijn overal aanwezig, ook in de professionele omgeving. De opmars van de tablet wint nog aan snelheid. De verspreiding van de toestellen bij bedrijven steeg van 20,7 % in 2012 naar 37,5 %. Bijna de helft van de bevraagde bedrijven heeft plannen om de tablet binnen het jaar uit te rollen. Met een aandeel van 72 % domineert Apple de markt. Tegelijk moeten we ook een kanttekening plaatsen. De tablet is een extra toestel, niet zomaar een oplossing die de laptop kan vervangen (83 %). Er zijn dan ook praktisch geen bedrijven die de laptop systematisch door de tablet vervangen (1,3 %). Ook de verspreiding van de smartphone stijgt, van 55 naar 65 % van de bevraagde bedrijven. Apple tekent voor de helft van de toestellen. Vier op vijf bedrijven betalen niet alleen de gebruikskosten, maar ook de aankoop van de devices.

Al die toestellen hebben uiteraard een impact op de nood aan mobiele connectiviteit en het beheer van de kosten die daarmee gepaard gaan. Vormt de uitrol van wifi daarop een antwoord? Bij heel wat bedrijven alvast wel. “We hebben een jaar geleden wifi geïnstalleerd in zestig van onze grootste kantoren”, zegt Pascal Claessens. “We deden dat specifiek om het gebruik van smartphone en tablet toe te laten, ook voor partners die bij ons komen vergaderen. We beperken de dekking wel tot de vergaderzalen.” De medewerkers van de VDAB staan zelf in voor de aankoop van hun toestel. De werkgever biedt wel een data-abonnement aan. “Het hele byod-verhaal is min of meer vanzelf gegroeid. We hebben een portal gebouwd waar de medewerkers hun eigen toestel kunnen aanmelden, waarna ze internettoegang kunnen krijgen.”

WIFI MET VOORBEHOUD

Hoewel byod vandaag realiteit is, blijft er bij veel bedrijven een zekere scepsis bestaan. “Natuurlijk mag de medewerker een eigen toestel meebrengen”, zegt Peter Ackaert, “maar toegang tot het netwerk krijgt hij niet.” De Socialistische Mutualiteiten stellen zich op dat vlak erg pragmatisch op. “In de grotere kantoren hebben we wifi, vooral in de vergaderzalen. Het gaat om antennes voor een twintigtal gebruikers. We gaan heus niet investeren in grotere antennes, enkel om de medewerkers internettoegang te geven via smartphone of tablet.” Wie dat toch overweegt, mag de kosten voor wifi trouwens niet onderschatten. “In oudere gebouwen levert het meestal weinig problemen op”, zegt Danielle Jacobs. “Maar we horen ook verhalen over nieuwbouwkantoren die zo goed geïsoleerd en afgeschermd zijn, dat de uitrol van wifi er vaak bijzonder moeilijk verloopt.”

Carglass biedt zijn medewerkers een selectie smartphones aan. Het bedrijf staat ook in voor de ondersteuning van de verschillende platformen. In het hoofdkantoor is wifi beschikbaar voor de medewerkers, in de filialen ook voor bezoekers. Kris Truyen: “De wifi-verbinding loopt echter via een adsl-lijn die losstaat van de wan. Medewerkers kunnen ook een eigen toestel meebrengen, maar alleen als ze akkoord gaan met ons veiligheidsbeleid.” Is het niet voor de eigen medewerkers, dan investeren bedrijven vooral in wifi om bezoekers of partners een makkelijke internetverbinding te bieden. “We hadden al langer wifi in onze kantoren, vooral bedoeld voor bezoekers met tablets”, zegt Pierre Gehrenbeck. “Die lijn trekken we nu door naar de hele luchthaven.” Vanaf vandaag kan het grote publiek in Brussels Airport gratis een half uur wifi gebruiken. Daarna blijft de dienst betalend. Unify en Telenet staan in voor de exploitatie van het wifinetwerk op de luchthaven. Om de verwachte stijging in het mobiele internetverkeer aan te kunnen, is in de publieke zones van de luchthaven het aantal access points verdubbeld tot 120 antennes.

KRACHTIGE TABLET

De telecomenquête bevestigt de dominantie van Apple in de markt van smartphones en tablets, ook voor professioneel gebruik. Dat is het inmiddels bekende verhaal van de consumerisation van ict. Spreekt de keuze voor Apple dan vanzelf? Lang niet altijd, zo blijkt. “Wij wachten op een tablet van Dell”, zegt Bart Van Hertbruggen, manager end-user devices & solutions bij Agfa ICS. “Die toestellen zal je kunnen aansluiten op een docking station. Ze zullen ook echt krachtig zijn. Mogelijk kan die tablet echt als vervanger van de laptop optreden.” Tot nu toe blijft de tablet in de praktijk meestal een extra toestel, naast de laptop. Bovendien is het daarbij steeds duidelijker de tablet die voor mobiliteit zorgt. “Een jaar geleden hebben we alle desktops vervangen door laptops”, zegt Pascal Claessens. “Toch zien we dat veel medewerkers de laptop ‘s avonds en in het weekend op kantoor laten.”

Nogal wat bedrijven nemen een afwachtende houding aan. Ze kijken uit naar de komst van een krachtige tablet die als een volwaardige vervanger van de laptop kan optreden en tegelijk een kostenbesparing zou moeten opleveren. Tot het zo ver is blijft de tablet – en dan met name de iPad – het privilege voor een select publiek van managers en directeuren. Dat weerhoudt medewerkers uiteraard niet om zelf een toestel aan te kopen en naar kantoor mee te brengen. Hetzelfde geldt trouwens voor wie van zijn werkgever geen smartphone krijgt. Nog niet zo lang geleden voerde BlackBerry de toon aan in de professionele markt. Daar is vandaag niet veel meer van te merken. “We hebben nog heel wat BlackBerry’s in gebruik”, zegt Bart Van Hertbruggen. “We hebben echter de stap naar BlackBerry 10 niet gezet. We gaan ervan uit dat het toestel op termijn vanzelf uit het landschap verdwijnt.”

APPLE SPREEKT NIET VANZELF

Verschijnt Apple automatisch op het toneel waar BlackBerry verdwijnt? Dat is nog maar de vraag. “De integratie van onder meer Microsoft SharePoint en Dynamics met iOS liep tot dusver niet altijd makkelijk”, aldus Pierre Gehrenbeck. “Wie weet stappen we in de toekomst van de iPad af. In dat geval kiezen we wellicht voor tablets met Windows.” Telecommanagers die BlackBerry uitfaseren kijken intussen met een bang hart naar de impact van de nieuwe toestellen – iOS, Windows of Android – op het mobiele dataverbruik. De perceptie bestaat dat BlackBerry finaal is voorbijgestreefd, maar op het vlak van datacompressie doet nog altijd niemand beter.

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content