De ‘skype van de videoconferencing’, zo schreven we een jaar geleden bij de lancering van de ‘Vidivic’-applicatie. Maar hoe veelbelovend ook, de gratis teleconferencing-toepassing van het Hasseltse technologiebedrijf Androme breekt geen potten bij het grote publiek. “We tellen intussen om en bij de vijfduizend gebruikers voor Vidivic”, aldus business development manager Kristof Theys, “met enkele ‘hotspots’ in de VS, en vreemd genoeg ook in Duitsland.”

Al wie beschikt over een webcam en een headset, kan gebruik maken van teleconferencing van Vidivic. Enkelingen die niet beschikken over een pc of over een internetverbinding, kunnen deelnemen aan de vergaderingen via de gewone telefoon. Bedoeling van Androme is om vergaderen van op afstand bereikbaar te maken voor iedereen. Daarnaast maakt de spin-off van de Universiteit Hasselt teleconferencingpakketten op maat, voor communitysites bijvoorbeeld.

Op termijn zou er betaald moeten worden voor Vidivic, maar voorlopig lijkt dat niet nodig. “De dienst groeit eigenlijk te traag om hem nu al betalend te maken”, gaat Theys verder. “Dat zou de huidige gebruikers misschien afschrikken. En zolang ons klantenbestand niet explosief groeit, kúnnen we Vidivic ook laten draaien zonder extra kosten, omdat we ons serverpark niet moeten uitbreiden.”

Voor concurrerende toepassingen zoals Web Conferencing 2.0 en WebEx Meeting Center betaal je voor licenties en abonnementen al snel tussen de 1400 en de 4300 euro per jaar. Vidivic is gratis. Waarom dan die geringe interesse? “Wij hebben nu eenmaal niet de marketingmachines van een Microsoft of een Skype achter ons”, klinkt het nog, “en grote bedrijven doen allicht liever een beroep op de grote en bekende videoconferencingspelers, die een volledig dienstenpakket kunnen aanbieden. Dit gezegd zijnde, is Vidivic eigenlijk vooral een showcase voor ons ‘Intellivic’-pakket, waarmee softwareontwikkelaars tal van applicaties kunnen integreren in hun eigen programma’s.” “Zo hebben we onlangs nog ‘Talker Bee’ gelanceerd, een dienst die past in dezelfde filosofie als Vidivic, waarmee je op één uur tijd een chatsysteem kan inbouwen in een communitysite. Facebook en Netlog hebben natuurlijk al langer een instant-messaging toepassing, maar wij mikken op kleinere spelers zoals tweedehandswebsites, waarop rechtstreekse communicatie met anderen zinvol en nuttig kan zijn.”

www.vidivic.com

[FT]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content