2.000 Belgacom-klanten krijgen gepeperde rekening door computerfout

© IMAGEGLOBE

Door een rekenfout met computers hebben zo’n 2.000 klanten van Belgacom nu een gepeperde factuur in de bus gekregen.

Zes maanden lang kreeg Johan Bijnens geen enkele rekening van Belgacom en toen hij daarover klaagde, moest hij alles in één keer betalen. “900 euro in mijn geval”, zegt de 51-jarige Genkenaar. Een 2.000-tal andere Belgacom-klanten zitten in dezelfde situatie, schrijft Het Belang van Limburg.

Bij de facturatie-afdeling van Belgacom doken zes maanden geleden plots problemen op. Door het op elkaar afstemmen van de klantenbestanden van Belgacom en Proximus, maakten de computers een rekenfout.

Verkeerde factuur

“Daardoor dreigden 2.000 van onze 3 miljoen klanten een verkeerde factuur te krijgen”, zegt Belgacom-woordvoerder Jan Margot. “We hebben toen besloten om geen rekeningen meer te verzenden vooraleer de computerfout was opgelost.”

Veel klanten die hun rekeningen overlaten aan een automatische betaalopdracht bij hun bank, hebben van het achterwege blijven van de facturen mogelijk niets gemerkt. Maar anderen, die hun betalingen goed opvolgen, sloegen alarm. “De mensen die ons daarover hebben gecontacteerd, hebben we verteld wat er aan de hand was. We hebben gezegd dat ze geduld moesten hebben, en dat hun facturen zouden komen.”

“Niets gehoord over computerprobleem”

Maar met die verklaring is Bijnens het grondig oneens. “Wij hebben Belgacom tien keer gecontacteerd. Het enige wat we te horen kregen was: ‘U heeft geen openstaande rekeningen’ of ‘U heeft alles betaald’. Over een computerprobleem of een factuur die nog zou komen, is ons niets gezegd.”

“We begrijpen de misnoegdheid van de klanten”, zegt Margot. “Maar de tarieven van Belgacom zijn gekend en de mensen hebben daar gebruik van gemaakt. We kunnen hun rekening niet kwijtschelden.” (Belga/MI)



Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content