20% Amerikaanse consumentenbestedingen zijn voor Apple

Volgens marktonderzoeker NPD was Apple in de V.S. goed voor 19,9 percent van alle bestedingen voor consumentenelektronica in 2012. Het marktaandeel van de fabrikant steeg met 2,7 percent ten opzichte van 2011.

De verkoop van consumentenelektronica (CE) kende voor het tweede jaar op rij een dalende trend in de Verenigde Staten. Amerikaanse consumenten kochten in 2012 voor bijna 143 miljard dollar elektronicaproducten. Dat is een daling met 2 percent vergeleken met 2011, dat ook al een daling liet optekenen van 1 percent vergeleken met 2010. Sinds 2010 is de verkoop van consumentenelektronica gedaald met 4 miljard dollar, volgens NPD. Toch geven de cijfers van het vierde kwartaal 2012 hoop voor de CE-sector. Het is het eerste kwartaal in de afgelopen twee jaar met groei.


19,9 percent of een vijfde van alle door consumenten gekochte elektronica in de V.S. was een Apple-product. Samsung is met een marktaandeel van 9,3 percent tweede. HP met 8,2 percent, Sony met 4,4 percent en Dell met 3 percent vervolledigen de top vijf, die goed is voor 45 percent van alle verkopen in 2012. Het is een stijging met 3 percent ten opzichte van 2011. Apple en Samsung zijn wel de enige fabrikanten die een groei in de verkoop kennen, samen goed voor een stijging van 6,5 miljard dollar. De gezamenlijke verkoop van de andere fabrikanten daalde met 9,5 miljard dollar.


De top vijf CE-categorieën zijn laptops, flat-panel tv’s, smartphones, tablets en desktop-pc’s. Ze vertegenwoordigen 53 percent van de verkopen in 2012 in de CE-markt, een stijging met 2 percent ten opzichte van 2011. Maar terwijl de verkopen van tablets en smartphones stegen met respectievelijk 42 percent en 25 percent, daalde de verkoop in de andere categorieën. De verkoop van desktops ging met 11 percent achteruit, terwijl die van laptops daalde met 9 percent en die van tv’s met 7 percent achteruit ging.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content