5 pijnpunten in KMO-communicatie
Bedrijven tussen 100 en 400 medewerkers dreigen jaarlijks meer dan 3.900 euro per medewerker te verliezen als ze niets aan hun inefficiënte communicatie doen.
Bedrijven tussen 100 en 400 medewerkers dreigen jaarlijks meer dan 3.900 euro per medewerker te verliezen als ze niets aan hun inefficiënte communicatie doen.
Die berekening maakten onderzoekers van SIS International Research in opdracht van Siemens Enterprise Communications. Het onderzoek bracht vijf pijnpunten naar voor waar het merendeel van de kmo’s mee te kampen heeft.
68 procent van de respondenten stelt problemen te ondervinden bij de coördinatie van communicatie onder teamleden. Gemiddeld besteden de respondenten 3,7 uur per week aan de cöordinatie van communicatie
68 procent van de respondenten stelt ook dat hun werk dagelijks vertraging oploopt door het wachten op informatie van anderen die men via diverse kanalen meermaals heeft proberen bereiken. Gemiddelde vertraging per kenniswerker: zo’n 3,5 uur per week.
Maar liefst 778 procent van de respondenten geeft aan dat ongewenste communicatie een probleem is. Wekelijks zou dat in totaal twee uur of meer in beslag nemen.
74 procent zegt gemiddeld 3,3 uur per week te besteden aan negatieve opmerkingen of klachten van klanten omdat de klant hen niet tijdig kon bereiken. Dit productiviteitsverlies van 8 procent is op zich al hoog, maar de ware kost van ontevreden klanten is mogelijk nog erger.
61 procent van de ondervraagden ondervindt problemen bij het tot stand brengen van samenwerkingssessies tussen collega’s en besteedt gemiddeld 3,3 uur per week aan de gevolgen van onbereikbaarheid of van een verminderd vermogen tot samenwerking met collega’s.
Deze vijf pijnpunten worden in veel bedrijven nog versterkt, door de groeiende mobiliteit van de kenniswerkers. Meer dan 50 procent van de ondervraagden beschouwt zichzelf als een mobiele medewerker: hetzij binnen of buiten het kantoor, dan wel gedeeltelijk of volledig van thuis uit. De meeste kmo’s geven aan dat het verbeteren van de communicatie voor mobiele medewerkers een hoge prioriteit toegewezen krijgt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier