5 tips om zo veel mogelijk retweets te krijgen op Twitter

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Twitter heeft het effect van retweets onderzocht. Dit zijn de beste manieren om zo veel mogelijk interactie te verkrijgen op de microblogsite.

Twitter heeft ruim twee miljoen tweets van mensen uit de politiek en de muziek-, televisie- en sportwereld onderzocht. De microblogsite vergeleek tweets met interactieve elementen – foto’s, video’s, quotes, cijfers en hashtags – met ‘normale’ tweets, om te kijken welke elementen het meeste retweets opleveren. Met deze 5 tips maakt u het meeste kans om geretweet te worden.

1. Voeg zo veel mogelijk links naar foto’s toe
Over alle domeinen samen (politiek, muziek, tv, sport), leveren tweets met foto-url’s het meeste trafiek op. Zulke tweets worden gemiddeld 35 procent vaker geretweet.
Als we de categorieën afzonderlijk bekijken, loont het vooral de moeite om foto’s toe te voegen aan tweets over politiek (62 procent meer retweets), sport (48 procent meer retweets) of nieuws (27 procent meer retweets).

2. Voorzie uw tweets van een video
Plaatst u een video in uw tweet, dan wordt dit bericht algemeen genomen 28 procent meer geretweet in vergelijking met een tweet zonder video.
Vooral tv- en muziekgerelateerde tweets behoeven videootjes (48 procent meer retweets bij tv-tweets, 35 procent meer bij muziektweets). Filmpjes zijn dan weer minder relevant voor politieke tweets (14 procent), nieuwstweets (15 procent) en sportberichtjes (15 procent).

3. Plaats een quote bij uw boodschap
Naast foto’s en video’s zijn quotes de meest effectieve manier om retweets te sprokkelen: het levert 19 procent meer interactie op dan quote-arme Twitterposts. Dit geldt vooral voor berichtjes over tv (53 procent) en nieuws (25 procent), minder voor tweets over politiek (14 procent) en sport (16 procent).

4. Pak eens uit met een statistiekje, score of ander cijfer
Koppel je een statistiekje of een ander cijfer aan je tweets, dan resulteert dat over het algemeen in 17 procent meer retweets. Met name toepasselijk voor tv-tweets (32 procent), nieuwswaardige tweets (22 procent) en sportberichten (22 procent).

5. Overdrijf niet met hashtags
Hoewel de hashtag één van de voornaamste kenmerken van Twitter is, is het #-symbooltje de langste weg naar een retweet. Het zorgt gemiddeld voor 16 procent meer retweets. Hashtags zijn wel interessant voor wie over sport (37 procent) of politiek (30 procent) bericht, in deze categorieën staat de hashtag op de tweede plek

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content