6 manieren om te voorkomen dat je de mist in gaat in de cloud

© Belga

Bang voor problemen in de cloud? Hier zijn zes tips om ze te voorkomen.

Tom Soderstrom, CTO van Nasa’s Jet Propulsion Laboratory, geeft op de website voor CIO’s The Enterprise Project een aantal praktijktips om problemen met de cloud te voorkomen.

Zijn belangrijkste advies: richt een regie-orgaan op waarin belanghebbenden uit de hele organisatie met elkaar de toepassing van cloud computing in de organisatie monitoren en regelen. Dat orgaan, dat bij het Jet Propulsion Laboratory de cloud computing commodity board heet, moet zich bezighouden met het inwachten en beoordelen van voorstellen van cloudaanbieders, het beoordelen van nieuwe cloud-initiatieven binnen het JPL, het wegen van bestaande contracten, het opstellen van een actieplan richting leveranciers die niet leveren wat werd verwacht, en het bespreken van toekomstplannen rond cloud computing.

Uit de praktijkervaring van het JPL geeft Soderstom daarbij de volgende tips:

  1. Maak gebruik van je ‘gewicht’ in de cloud: Met andere woorden: kijk of je je cloud-projecten kunt concentreren bij één of niet meer dan enkele leveranciers. Hoe groter je belang voor de leverancier is, hoe prettiger het is om te onderhandelen.
  2. Houd nauwgezet toezicht op ‘experimenten’: Experimenten zijn enorm waardevol, maar enkel als ze goed geëvalueerd worden. Wees erop bedacht dat experimenten ook veel kosten kunnen uitlokken en beveiligingsrisico’s kunnen opleveren als ze niet goed in de gaten worden gehouden.
  3. Weet wie waarvoor betaalt: De interne afnemers willen alleen betalen wat ze gebruiken; het is dus belangrijk om de kosten goed toe te delen. Maar het kan contraproductief zijn om dat tot op de laatste cent nauwkeurig te willen doen – als de computertijd, opslag en netwerkkosten naar rato van gebruik verdeeld worden, kan het handig zijn om de overige 10 of 20 procent van de kosten via een omslagstelsel te verdelen – als alle betrokkenen daarvoor getekend hebben.
  4. Zorg dat je altijd weet waar je gegevens zijn: Bij Infrastructure-as-a-Service is doorgaans redelijk eenvoudig vast te stellen waar je gegevens blijven. Bij Software-as-a-Service is dat vaak minder helder. Maak daar een aandachtspunt van in het regie-orgaan.
  5. Sta het eigendom over je gegevens niet af: In elk contract met iedere cloudleverancier moet je vastleggen dat jouw gegevens van jou zijn, wat er ook gebeurt. En daarbij hoort dat via een gegarandeerde methode vastgelegd dient te zijn, hoe je je gegevens terugkrijgt wanneer je daarom verzoekt.
  6. Draag successen uit: Succes meet je vanuit het gezichtspunt van de eindgebruikers. Vraag hen niet alleen naar hun ervaringen, maar help hen ook hun succesverhalen te vertellen aan de andere onderdelen van de organisatie. Op die manier maak je duidelijk dat met IT goed samen te werken valt, en verminder je de neiging cloudcontracten ‘buitenom’ te sluiten, met alle negatieve gevolgen van dien.

Bron: Automatiseringgids

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content