Aanklagen Google levert publiciteit op

Google voor de rechter slepen dreigt een aangenaam bij-effect op te leveren. Het levert namelijk veel gratis publiciteit op. Bedrijven zoals Axa en Louis Vuitton, die Google voor het gerecht daagden, zijn er eigenlijk alleen maar beter van geworden.

Reden voor het piepkleine Duitse bedrijfje Metaspinner om Google Adwords ook maar eens voor de rechter te slepen vanwege het oneigenlijke gebruik van het handelsmerk ‘Preispiraten’, zo schrijft de marketing-site Marketing Wonk. Metaspinner zet hiermee een opmerkelijke stap want de term ‘Preispiraten’ is als handelsmerk niet eens gedeponeerd in de Verenigde Staten.Metaspinner is blijkbaar vooral gebrand op de gratis publiciteit die deze nieuwe zaak oplevert. Door de naam Google te gebruiken, is Metaspinner verzekerd van gratis reclame. Google gaat immers binnenkort naar de beurs en alles wat rond het bedrijf gebeurt krijgt daardoor automatisch media-aandacht.Onlangs sleepte de Franse verzekeraar Axa Google al voor de rechter voor een merkenrecht-kwestie. Google zou het trefwoord ‘Axa’ zeer tegen de zin van de Franse verzekeraar ook aan andere verzekeraars hebben verkocht, en pleegt hierdoor volgens Axa inbreuk op het merkenrecht. Google is het daar niet mee eens. Het zoekmachinebedrijf vindt dat adverteerders die denken dat hun concurrent hun (bij Google gekochte) merknaam misbruikt, moeten procederen tegen die concurrent in plaats van tegen Google.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content