Alcatel-Lucent start Belgische venture rond rfid
Samen met een eerste concrete venture rond rfid, start Alcatel-Lucent een apart ‘ventures competence center’ in België.
Samen met een eerste concrete venture rond rfid, start Alcatel-Lucent een apart ‘ventures competence center’ in België.
[Tikitag] heet de venture die Alcatel-Lucent vandaag voorstelde. “Eigenlijk haalt ons bedrijf de rfid-technologie uit de logistieke sfeer, en maken we er een consumententoepassing van”, zegt Anthony Belpaire, de general manager van tikitag. Meer concreet werkt tigitag met technologie rond Near Field Communications (NFC) die deels ‘in eigen huis’ ontwikkeld werd binnen Bell Labs; de R&D-afdeling van Alcatel-Lucent.
De bedoeling is om alledaagse objecten ‘intelligent’ te maken door ze van een tag te voorzien. Dat labeltje kun je vervolgens via een USB NFC-reader configureren zodat er een bepaalde handeling aan toegekend wordt. Anthony Belpaire gaf het voorbeeld van een met zo’n ‘tikitag’ voorziene Toy Story pop. Wanneer een kind die pop in de onmiddellijke buurt van een computer met een NFC-reader brengt, floept op het scherm bijvoorbeeld meteen de website van Toy Story open. Maar het hoeft niet bij een computer te blijven. Volgens Anthony Belpaire is er een duidelijke trend dat steeds meer gsm’s NFC-compatibel zullen zijn. Diezelfde pop tegen zo’n gsm houden, en je krijgt ook op dat scherm de website van Toy Story te zien. Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld het linken van souvenirs aan een digitaal fotoalbum of een Skype-gesprek te starten door een foto tegen de reader te houden.
Naast ‘thuistoepassingen’ zijn er ook voor bedrijven mogelijkheden. Zo kan een schoonmaakfirma bijvoorbeeld het proces automatiseren waarbij aangegeven wordt welke kamers of kantoren reeds gepoetst zijn, of kunnen verpleegsters via een tag onder het bed doorgeven welke patiënten ze reeds verzorgd hebben.
Tikitag is in Antwerpen bedacht en is het resultaat van de zogeheten ‘boot camps’ waarmee Alcatel-Lucent innovatie wil stimuleren. “Dit is een mooi voorbeeld hoe het boot camp voor het innovatieve business model zorgde, voortbordurend op technologische innovaties binnen de Bell Labs”, zegt Danny Goderis, cto Alcatel-Lucent Bell. Overigens passeert elk ‘tikitag’ via de zogeheten ‘application correlation server’: een soort DNS-server maar dan voor objecten. “Dit is dus een compleet servicegericht model”, aldus nog Danny Goderis. De startkits voor zowel consumenten als ontwikkelaars – bestaande uit een USB-reader met 10 tikitag-stickers en een abonnement – worden via e-commerceshops verkocht aan 34,95 euro.
Paul Depuydt, ceo van de Antwerpse vestiging, benadrukt dat de venture voldoende autonomie krijgt, maar langs de andere kant wel volledig ‘intern’ blijft en dus onder de beschermende vleugels van het moederbedrijf opereert. “Maar we verwachten dan wel dat er een zekere meerwaarde tegenover staat. Binnen afzienbare termijn moet tikitag 50 tot 100 miljoen euro omzet halen”, zei Paul Depuydt zonder verdere details kwijt te willen.
Overigens mogen we in 2009 nog een tweede interne venture verwachten, eveneens met een servicemodel. Meer details wil Alcatel-Lucent nog niet kwijt behalve dat die venture meer zal aansluiten bij de core business, en gericht zal zijn naar operatoren. De ventures worden ondergebracht in een apart Venture Competence Center, waarbij naast Antwerpen ook eentje in de States operationeel is. “We zien dit competence center groeien tot 50 werknemers in 2009”, aldus nog Paul Depuydt die ook niet uitsluit dat er op termijn externe ventures mogelijk worden met partners.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier