Algorithmia: Een marktplaats voor algoritmen

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Algoritmen vormen de basis van software, maar nieuwe ideeën blijven te vaak begraven in academische studies en artikels, meent start-up Algorithmia.

Algoritmen – oplossingswijzen, of zeg maar de basisrecepten van een stuk software – vormen krachtige hefbomen voor nieuwe toepassingen. Zo drijft de 396 miljard dollar gigant Google op de kracht van het PageRank algoritme dat door oprichters Larry Page (de Page in PageRank) en Sergey Brin aan de Stanford University werd ontwikkeld.

Marktplaats

Nieuwe algoritmen blijven evenwel te vaak begraven in academische artikels, meent Diego Oppenheimer, mede-oprichter van Algorithmia (en voordien program manager bij Microsoft, betrokken bij de data analyse faciliteiten in Excel en Power Pivot). Daarom begon hij samen met Kenny Daniel in 2013 hun start-up bedrijf, om een marktplaats te creëren waar de ontwikkelaars van algoritmen en gebruikers/programmeurs met elkaar contact in contact kunnen komen. Daarbij ontwikkelde Algorithmia een API (een REST API aanroepbaar vanuit eender welke taal), zodat de algoritmen makkelijk kunnen worden aangewend (eventueel zelfs als een ‘black box’, mocht de ontwikkelaar van het algoritme dat wensen). De algoritmen kunnen als een on-line service worden aangewend, wat mogelijke problemen inzake correcte implementatie en een eventueel licentiesysteem oplost. Algorithmia zal de algoritmen aanbieden via een rist cloudproviders als Amazon, maar op termijn zou ook een versie voor gebruik in datacenters van bedrijven beschikbaar komen.

Gemeenschappen

Het doel is voorts ook nu weer het vormen van ‘gemeenschappen’ (communities) rond de ontwikkeling en het gebruik van algoritmen in verschillende industrieën en markten. Belangrijk is dat het een win-win situatie vormt, waarbij de gebruikers baat hebben bij krachtige algoritmen, terwijl de bedenkers van de algoritmen er ook financieel baat bij hebben. Bedrijven die niet de researchmiddelen hebben als Google en andere grote bedrijven, kunnen zo toch toegang krijgen tot spits-onderzoek.

Het idee van marktplaatsen voor algoritmen is niet nieuw, maar voorgaande initiatieven specialiseren zich gewoonlijk in algoritmen voor specifieke toepassingen. Algorithmia zal eender welk type algoritme aanbieden. Het bedrijf wordt geen mede-eigenaar van de algoritmen, en rekent op een ‘Yelp’-achtig systeem van gebruikerswaarderingen om het nut en de bruikbaarheid van algoritmen te evalueren.

Algorithmia is momenteel nog in ‘private beta’, maar zou later dit jaar overgaan op een publieke beta. Recent werd 2,4 miljoen dollar risicokapitaal opgehaald, om bijkomende ontwikkelaars in dienst te nemen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content