Alibaba breekt verkooprecord door zelfverzonnen feestdag

Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

16 miljard euro. Zoveel bracht online winkel Alibaba op 11 november in het laatje. De dag, in China bekend als ‘Singles Day’, is de belangrijkste online shoppingdag ter wereld en dat hebben we grotendeels aan de webgigant te danken.

Het zou niet de eerste keer zijn dat een feestdag beïnvloed wordt door winkeliers, maar zelden werkt dat plan zo goed als bij Alibaba. Singles Day (11-11) begon ooit als een soort ‘anti-Valentijn’ waarop alleenstaande Chinezen konden feestvieren. Het is de laatste jaren echter uitgegroeid tot ‘s werelds belangrijkste online shoppingdag.

Online marktplaats Alibaba grijpt de feestdag namelijk al enkele jaren aan om massaal promotie te voeren en kortingen te geven. Op Singles Day worden dan ook verkoopsrecords verbroken. Vorig jaar sloot Alibaba de dag af met omgerekend 13,3 miljard euro aan verkochte goederen. Dit jaar ligt dat cijfer op zo’n 16,54 miljard euro. Ter vergelijking, dat is meer dan het volledige Kerstseizoen, inclusief Thanksgiving, in de Verenigde Staten opbrengt. Black Friday, de licht hysterische winkeldag vlak na Thanksgiving, sloot bijvoorbeeld af met zo’n 4 miljard euro aan verkochte goederen. Cyber Monday, de online poot, klokte volgens nieuwssite TechCrunch af op 2,8 miljard in 2015.

Alibaba meldt bovendien dat drie kwart van de aankopen op 11 november verliep vanop een mobiel toestel. Voor de dag werden allerlei apps ontwikkeld die kopers toelaten met augmented reality, of via virtual reality, winkels te bezoeken.

Alibaba zelf verdient trouwens niets aan die hoeveelheid verkochte goederen. De online marktplaats neemt geen percentage op verkoop, maar vraagt geld voor advertenties. De cijfers tonen dus niet aan hoe goed het met het bedrijf Alibaba gaat. Al is het record wel een opsteker voor de online marktplaats, die de groei in China de voorbije jaren zag slinken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content