Amerikaanse bioscoopmarkt stuwt Barco naar forse winst

Het Belgische technologiebedrijf Barco gaat de komende jaren een groot deel van de Amerikaanse bioscopen voorzien van digitale projectoren. Die markt is, deels als gevolg van de 3D-hype, in een stroomversnelling gekomen.

Het Belgische technologiebedrijf Barco gaat de komende jaren een groot deel van de Amerikaanse bioscopen voorzien van digitale projectoren. Die markt is, deels als gevolg van de 3D-hype, in een stroomversnelling gekomen.

Barco kon in 2010 als gevolg van de vraag mooie resultaten bijschrijven. De omzet bedroeg 897 miljoen euro en de nettowinst 43,6 miljoen, aldus ceo Eric Van Zele. Het orderboekje van Barco steeg in 2010 met liefst 58,3 procent tot 978,3 miljoen euro. Die stijging is voor een groot deel op het conto van de Noord-Amerikaanse markt te schrijven, waar de technologiegroep erop vooruit ging met 94 procent.

Er werd vorig jaar wereldwijd voor 320 miljoen euro projectoren besteld bij de West-Vlaamse producent. Het aantal orders in het tweede kwartaal vormt zelfs een record voor het bedrijf. Volgens Barco zijn ook de leveringsproblemen, die in 2009 het enthousiasme drukten, van de baan.

Voor 2011 voert Barco een aantal hervormingen door die de rendabiliteit van het bedrijf nog moeten verhogen. De divisie die LED-schermen op maat maakt werd zelfs volledig gesloten omdat ze niet op kon tegen de druk van de Chinese concurrenten.

Van Zele verwacht dat het bedrijf in 2011 kan doorgaan op hetzelfde elan. “Onze hoofdactiviteiten moeten kunnen doorgroeien met meer dan 10 procent”, aldus de ceo. Het gaat om ‘Entertainment’, ‘Healthcare’, ‘Control Rooms’ en ‘Defense & Aerospace’. Die moeten de nodige zuurstof leveren aan enkele kleinere, minder winstgevende, divisies die voor groei op lange termijn kunnen zorgen.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content