Apple, Blackberry, Android nek-aan-nek

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

De smartphonemarkt voor consumenten in de VS is een scherpe nek-aan-nek race tussen Apple, Blackberry en Android, aldus The Nielsen Company.

De smartphonemarkt voor consumenten in de VS is een scherpe nek-aan-nek race tussen Apple, Blackberry en Android, aldus The Nielsen Company.

In de periode van juni tot november 2010 scoorden Android-gesteunde smartphones wel het hoogst, goed voor 41 procent van de nieuwe aankopen in november. In die maand klokte Apple af op 27 procent en RIM Blackberry op 19 procent, aldus The Nielsen Company. In juni triomfeerde RIM nog met 35 procent, tegen Apple 21 procent en Android 28 procent.

Wat de totale marktpenetratie van de drie topspelers in de consumentenmarkt voor smartphones betreft, gaat het nog om een bijzonder nauwe nek-aan-nek race. Zo prijkt Apple nog op nummer één met 29 procent, gevolgd door RIM Blackberry en Android, allebei met 26 procent (of 26,1 en 25,8 procent om precies te zijn). Gezien de foutenmarge interpreteert The Nielsen Company deze cijfers statistisch als een ‘gelijkspel’ tussen alle betrokken partijen. En de strijd is nog niet gedaan, gezien de groeiende vraag naar smartphones: 45 procent van alle nieuwe mobiele telefoonaankopen door consumenten in de VS betroffen in november een smartphone.

Overigens lijkt The Nielsen Company de mening toegedaan dat het smartphonegevecht zich tussen deze drie platformen zal afspelen, want geen ander bedrijf wordt met naam vermeld. Ook geen Microsoft…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content