Apple gaat abonnementen toestaan in App Store (en neemt minder geld van ontwikkelaars)

Apple gaat na vele verzoeken van ontwikkelaars in op de vraag of er ook abonnementen toegevoegd kunnen worden in de App Store. Wanneer iemand langer dan een jaar een abonnement heeft, mag de ontwikkelaar 85 procent van de opbrengsten houden. In het eerste jaar is dat nog beperkt tot 70 procent.

Nu is het aanbieden van een abonnement nog voorbehouden aan een beperkt aantal categorieën, waardoor app-ontwikkelaars al geruime tijd klagen dat het steeds moeilijker is om voldoende geld te verdienen aan de App Store. Dat komt deels door de trend naar freemium-apps, waarbij de app zelf gratis is, maar voor extra opties moet worden betaald.

Ook is er nu geen manier om geld te verdienen aan een update, anders dan die update verkopen als een nieuwe app, terwijl het doorontwikkelen van een bestaande app veel tijd kost. Ontwikkelaars kunnen nu een maandelijkse vergoeding gaan vragen voor het spelen van een spel, in plaats van de aankoopprijs of in-game vergoedingen die ze nu vragen. Ook voor makers van podcasts is de abonnementsformule een uitkomst. Nu moeten die hun geld bij elkaar sprokkelen via adverteerders, wat resulteert in een beperkt verdienmodel.

Een andere grote verandering in de App Store wordt de verkoop van reclames. Zo kunnen ontwikkelaars bij een zoektocht naar bepaalde trefwoorden hun app boven aan de lijst laten tonen. Volgens Schiller heeft Apple lang getwijfeld hoe dat aan te pakken ”op een manier waar allereerst onze klanten tevreden over zullen zijn”. Hij denkt dat de gevonden oplossing ook ”eerlijk voor ontwikkelaars én indie-ontwikkelaars” is.

Ook Play Store gaat over naar 85 procent

Volgens Recode wil Google met de Play Store overgaan tot dezelfde verdeling met app-ontwikkelaars. Maar waar Apple in het eerste jaar nog 30 procent van de inkomsten neemt, is de verdeling bij Google altijd 85-15 – ook in het eerste jaar.

(ANP/WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content