Apple komt terug op eerder statement: ‘error 53’ was “een foutje”

Wim Kopinga Freelance journalist

‘We leggen iPhones waar door derden aan de vingerafdruksensor is geprutst met opzet plat’, stelde Apple aanvankelijk na klachten van mensen die hun iPhone onbruikbaar zagen worden. Maar nu komt Apple daar toch op terug.

Op 8 februari kwam er nog een statement uit het kamp van Apple dat telefoons die een ‘error 53’ kregen met opzet platgelegd werden. Klanten kregen die foutmelding wanneer de telefoon door een ander bedrijf dan Apple gerepareerd werd en er met de Touch ID geprutst zou zijn. 11 dagen geleden was dit nog het officiële statement, maar Apple schrijft nu dat het om een foutje gaat en de klanten die ermee te maken kregen tegemoet gekomen worden.

Want ‘Error 53’ is een onderdeel van de fabriekstest om vast te stellen or Touch ID correct werkt, heet het nu. Het was niet de bedoeling dat een consument daar ooit mee geconfronteerd werd, aldus Apple.

Klanten die met het probleem geconfronteerd zijn, kunnen het nu alsnog oplossen dankzij een update van iOS 9.2.1 en iTunes. Om die te downloaden, moet de iPhone met een kabel aan een Mac of pc verbonden worden. Dat is overigens voor getroffenen ook de gebruikelijke methode van updaten; iPhones die via de cloud geüpdatet worden, kennen dit probleem volgens Apple niet. De instructies voor het herstellen van de iPhone zijn hier te vinden.

Klanten die hun apparaat hebben vervangen vanwege problemen met Error 53 kunnen in aanmerking komen voor en vergoeding; ze moeten daarvoor contact opnemen met AppleCare.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content