Apple praat met podcasters over problemen
Apple heeft de afgelopen tijd met zeven podcastprofessionals gesproken over de problemen waar ze tegen aanlopen. Apple is een belangrijke verspreider van podcasts, maar makers zijn niet blij met het gebrek aan innovatie bij het techbedrijf.
Apple heeft zeven invloedrijke podcasters uitgenodigd op het hoofdkantoor in Cupertino, meldt The New York Times. Hun voornaamste zorgen gaan over geld verdienen met podcasts. Via de iTunes-store en de daaraan gekoppelde Podcasts-app op de iPhone en Apple TV is het bijvoorbeeld niet mogelijk om luisteraars te laten betalen voor een podcast. Ook is het niet mogelijk om luisteraars abonnementen af te laten sluiten via de diensten van Apple, zoals veel makers wel zouden willen.
Volgens hen is er veel te weinig veranderd sinds Steve Jobs het podcasting-platform in 2005 introduceerde. 11 jaar geleden was er bijvoorbeeld nog vrijwel geen sprake van sociale media en door de weinige aanpassingen is het nog altijd moeilijk om iets op Facebook of Twitter te delen. ‘Apple bouwde dit dorp 10 jaar geleden’, zegt Matt Lieber, mede-oprichter van Gimlet Media, een podcastingbedrijf bekend van de podcast ‘StartUp’. ‘Er zijn hele interessante dingen in het dorp. Maar het heeft nu de populatie van een stad – en als een dorp een stad wordt, moet de infrastructuur aangepast worden.’
Gebrek aan cijfers
Voor podcasters is het niet mogelijk om te zien hoeveel luisteraars ze via de producten van Appel hebben – een grote bron van frustratie. Ze weten wel hoeveel downloads een podcast heeft, maar niet hoeveel mensen er feitelijk luisteren of hoever ze in de aflevering geraakt zijn. Met dit soort data – die Apple wel aan ontwikkelaars van apps geeft – zou de industrie snel kunnen groeien, schrijft The New York Times.
Belang van Apple
Apple heeft op de podcastmarkt een marktaandeel van 65 procent, maar Android loopt in op de techgigant. Google heeft in 2012 een eigen podcastapp in de ban gedaan, maar voegde dit jaar een podcastfeature toe aan de muziekapp – die nu op iedere Android-smartphone staat.
Voor Apple is podcasting een product in de marge, omdat het weinig geld oplevert. Het is vooral een functie waar het bedrijf meer hardware mee wil verkopen, daarom lijkt het geen prioriteit te zijn. Ondanks de gesprekken die Apple nu voerde, heeft het bedrijf niet beloofd veranderingen door te voeren op de besproken punten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier