Apple scoort beter bij ‘oudjes’

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

In de YouGov BrandIndex scoort Apple voor het eerst beter bij …

In de YouGov BrandIndex scoort Apple voor het eerst beter bij ’35+ jarigen’ dan bij ’18-34 jarigen’.

Apple is hip, cool en jong? Die stelling lijkt vanzelfsprekend, maar daar lijkt sinds vorig jaar toch verandering in te komen. Althans lichtjes. In de doorlopende BrandIndex-enquête van het Engelse YouGov scoort Apple al een poos een betere ‘buzzscore’ bij de 35-plussers dan bij de 18-35-jarigen. Dat maakt de oudere groep tot grotere liefhebbers van de Apple-producten.

De stijging van de 35-plussers begon zowat in mei vorig jaar, met een versnelling rond de introductie van de iPhone 4S (in oktober), met een piek begin november (een score van 48, de hoogste ooit voor deze groep in de voorbije vier jaar). Met deze beweging passeerden de 35-plussers de jongeren rond juli 2011, hoewel deze laatsten toch ook nog goed waren voor een stijging van de score tot 35 (begin november). Sindsdien volgden de jongeren de score van de ouderen op een lager niveau, tot vandaag, met een de stand van 32 tegen 24. YouGov berekent deze score overigens door continu zijn respondenten te bevragen of ze in de voorbije twee weken wat goeds of slechts over het merk hebben gehoord.

De score van de 35-plussers verklaart wellicht ook waarom Apple een poos geleden uitpakte met een ‘Genius’-tv campagne die bijzonder slecht werd ontvangen door de critici, maar blijkbaar wel scoorden bij het iets oudere publiek. Dat gaat van ouders van jonge gezinnen tot nieuwe en gevestigde beoefenaars van vrije beroepen. De keuze van Apple om wat meer op die groep te mikken kan overigens ook erg pragmatisch zijn: in de groep van ouderen zit nu eenmaal ook meer geld, klinkt het in publicaties als de Huffington Post. En wellicht is het ook een kwestie van jongeren die zich wat afzetten tegen producten en merken die bij ouderen goed in de markt liggen (zoals jongeren vandaag de sociale netwerken mijden waarop hun ouders ook aanwezig zijn). Voorts blijken de jongeren ook meer in te gaan op de ruimere keuze die vandaag wordt geboden.

Hoewel, Apple scoort ook nog bijzonder goed bij de groep jongeren. De mediaan buzzscore van Apple bij de jongeren is immers nog steeds tot zeven keer groter dan de algemene mediaan score in die groep. Dat Apple met de betere score bij de ouderen meer als een ‘mainstream’ merk overkomt, hoeft geen probleem te zijn, “naast de voordelen,” aldus Ted Marzilli, global managing director voor BrandIndex, “Microsoft is immers al 30 jaar ‘mainstream’. Het is echter cruciaal om zowel ‘mainstream’ te zijn, als nog als ‘cool’ en innovatief te worden beschouwd. Dat is ideaal.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content