Arteveldehogeschool lanceert chatbot Artie
Studenten met vragen over de opleiding Communicatiemanagement van de Arteveldehogeschool, kunnen voortaan terecht bij Artie. De chatbot is een primeur voor het Vlaamse hoger onderwijs.
De bot werd ontwikkeld door de opleiding Communicatiemanagement en zal in eerste instantie voor deze opleiding worden ingezet. Zijn virtuele kantoor wordt de opleidingspagina op Facebook en de bijbehorende Messenger-applicatie.
De opleiding broedde al een tijdje op de vraag hoe ze Facebook als platform op een andere manier kon inzetten. Het voorstel van Tommy Opgenhaffen, de e-learningspecialist van de opleiding, en zijn collega Clio Janssens van het onderwijsinnovatietraject ‘Blend The Start’ om een chatbot te ontwikkelen, kwam als geroepen.
“Bots en artificiële intelligentie (AI) zijn in volle opkomst”, vertelt Opgenhaffen. “Voor het hoger onderwijs bestaat sinds vorig jaar Wanda, ontwikkeld door Unit4 met Microsoft-software binnen de context van studentenadministratie. Maar met Artie hebben we onze eigen, unieke chatbot ontwikkeld, specifiek voor Facebook en Messenger. We weten immers dat veel 18-jarigen nog altijd best wat tijd op Facebook doorbrengen, uiteraard naast andere platforms. Chatten is bovendien ‘hun tweede natuur’. De vragen die we anders vooral kregen op een infodag, via mail of tijdens introductiegesprekken, kunnen voortaan ook door Artie worden beantwoord.”
Dat Arteveldehogeschool inzet op onderwijsinnovatie en digitalisering, bleek al tijdens de opening van het academiejaar, die volledig in het teken daarvan stond. “Vanaf het moment dat een student zich oriënteert op de website van de hogeschool tot het moment dat hij afstudeert als alumnus, laat een student een digitaal spoor na. Het zou een gemiste kans zijn om die data niet te gebruiken om inzicht te krijgen in zijn leerproces” vertelde Tomas Legrand, algemeen directeur van de Arteveldehogeschool, in zijn toespraak. Hij brak er ook een lans voor digital nudging in het onderwijs: digitale systemen gebruiken om studenten kleine duwtjes in de goede richting geven.
De chatbot Artie, die hiervoor nog in testfase zat, werd op de opening van het academiejaar al kort voorgesteld. Vanaf nu kunnen ook (toekomstige) studenten – of iedereen die vragen heeft over studeren aan de opleiding Communicatiemanagement – op Artie een beroep doen. Achter de schermen volgen medewerkers van de opleiding de gesprekken en sturen bij waar nodig.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier