Australië onderzoekt mediamacht van Google en Facebook

© reuters
Pieterjan Van Leemputten

De Australische overheid wil onderzoeken in hoeverre Google en Facebook het medialandschap verstoren.

Het onderzoek komt er na verschillende hervormingen in de media met minder winst en jobverlies als gevolg. “We zullen onderzoeken of platformen hun macht gebruiken bij commerciële overeenkomsten in het nadeel van consumenten, contentmakers in de media en adverteerders”, zegt de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) in een verklaring.

Net zoals elders in de wereld zien mediagroepen een flink deel van hun advertentiegelden naar Facebook en Google gaan. Maar ook andere digitale spelers zoals Netflix hebben een invloed op het medialandschap.

Reuters merkt op dat het onderzoek mogelijk een eerste stap is naar een hervorming van de belastingen voor dergelijke technologiereuzen. Zo betalen ze vandaag vooral belastingen in de regio waar ze gevestigd zijn waardoor lokale overheden vaak veel geld mislopen. Maar dat is nog niet voor meteen gezien het onderzoek zo’n 18 maanden zal lopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content