‘Autobouwers moeten samenwerken tegen Google’

Autobouwers zullen moeten fuseren als ze straks nog willen concurreren met techgiganten als Google en Apple. Die werken aan zelfrijdende auto’s en hebben daar veel meer geld voor in kas. Daardoor is een nieuwe fusiegolf in de autobranche op komst, voorspelt accountants- en adviesfirma KPMG.

Voor haar Global Automotive Executive Survey 2018 sprak KPMG met ongeveer negenhonderd topmensen uit de auto- en technologiebranche. De vijftig grootste autobouwers blijken samen nog een waarde hebben van amper 20 procent van de totale waarde van de vijftien grootste techbedrijven. In 2010 was dat nog 40 procent.

Autobouwers hebben de afgelopen jaren al enkele grote fusies meegemaakt. Zo gingen Daimler-Benz en Chrysler in 1998 samen. Ze vormden DaimlerChrysler, maar het huwelijk hield slechts een paar jaar stand. Chrysler ging failliet en werd opgeslokt door Fiat. Peugeot, Citroën en Opel vallen ook onder één moederbedrijf. Renault, Nissan en Mitsubishi werken nauw samen.

KPMG voorspelt ook dat het aantal autodealers de komende jaren flink zal dalen, door de opkomst van deelauto’s. De grote trend van de afgelopen jaren was elektrisch rijden, in de komende jaren zullen brandstofcellen opkomen, met auto’s die bijvoorbeeld rijden op waterstof.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content