Balvaardigheid

Hij is kinesist van opleiding, leerde miniemen bij KV Mechelen balvaardigheid, maar werd er door John Cordier uitgepikt om de verkoop bij Telindus in Antwerpen aan te wakkeren.

Hij is kinesist van opleiding, leerde miniemen bij KV Mechelen balvaardigheid, maar werd er door John Cordier uitgepikt om de verkoop bij Telindus in Antwerpen aan te wakkeren.

Elke week schoof Cordier hem foto’s onder zijn neus: burgemeesters, belangrijke aankopers, havenbonzen. Hij moest ze memoriseren, en ze de week erop bij naam en toenaam kunnen plaatsen. Vandaag staat hij voor een omzet van 720 miljoen euro, en zitten ‘s lands 500 grootste ondernemingen in zijn klantenbestand. Jan De Schepper ademde Telindus in al zijn bescheidenheid.

Met zijn vertrek bij Belgacom haalt de procedurele zakelijkheid het van extreme klantgerichtheid. En komt er een einde aan één van de meest merkwaardige overnames in de Belgische geschiedenis. Een vijandelijke raid van een staatsbedrijf op een Belgische industriële onderneming. Of het een succes geworden is? Belgacom slaagde er alvast in om de concurrentie een flinke hak te zetten, trok het laken volledig naar zich toe en kreeg er in een klap een sterke integratiepoot bij. Strategisch sterke zet, maar met weinig egards voor het trotse, eigengereide Telin-dus. Heel wat topmensen hebben het schip verlaten. Dat gebeurt wel meer bij overnames. Filialen worden geslo-ten om rendabiliteitsredenen. Dat laatste was altijd een zwak punt, ook nu nog. BT Global Services slaagt er bijvoorbeeld evenmin in om redelijke marges te halen. Telecomoperatoren die zich op integratie storten, weten vaak niet hoe ze dat moeten aanpakken, waar ze moeten beginnen, zelfs eindigen. Stoppen alles in procedures en processen. Klanten worden trouble tickets.

Telindus (wordt het geen tijd om die naam te droppen, het verleden te laten rusten) liet zowat alles vallen als een klant om hulp vroeg en snelde er met een interventieteam naar toe. Het speelde enorm snel op de bal. Het is pre-cies van die balvaardigheid dat ict-bedrijven heel wat kunnen opsteken. Uiteindelijk is ict, net zoals alle andere sectoren, een spel van mensen. En die kan je nu eenmaal niet vastleggen in procedures of trouble tickets.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content