Barco: “10 procent groei in 2008 wordt moeilijk”

De fors gedaalde dollar drukte de winst van Barco in 2007 met 10 miljoen euro waardoor de winstmarge achter bleef op schema. De omzet steeg met 9,7 procent en het orderboek was 10 procent meer gevuld eind 2007. “Dat is een mooi startpunt maar het zal, gezien de economische omstandigheden, moeilijk zijn om die groei dit jaar te evenaren”, zei gedelegeerd bestuurder Martin De Prycker.

De fors gedaalde dollar drukte de winst van Barco in 2007 met 10 miljoen euro waardoor de winstmarge achter bleef op schema. De omzet steeg met 9,7 procent en het orderboek was 10 procent meer gevuld eind 2007. “Dat is een mooi startpunt maar het zal, gezien de economische omstandigheden, moeilijk zijn om die groei dit jaar te evenaren”, zei gedelegeerd bestuurder Martin De Prycker.

De omzet steeg vorig jaar met 9,7 procent en overtreft de prognoses van het bedrijf zelf. De marge op de bedrijfswinst bedroeg slechts 7,7 procent, terwijl het management mikte op 8 à 9 procent. Die cijfers houden enkel rekening met de voortgezette activiteiten en dus niet met Barco Manufacturing Services en Barco Vision, die de deur uitgingen.

De zwakke dollar had een nefaste invloed op de resultaten. De dollar daalde vorig jaar met 9,2 procent in waarde tegenover 2006. Dat tastte de waarde van de in dollar uitgedrukte omzet aan. “Moest de dollar er niet zijn, dan zou de omzet 36 miljoen euro en de bedrijfswinst 10 miljoen euro hoger liggen”, klinkt het.

Het West-Vlaamse beeldvormingsbedrijf doet er alles aan om zijn gevoeligheid tegenover de dollar te reduceren. “Momenteel zijn we voor zo’n 70 procent natuurlijk ingedekt maar dat proberen we te verhogen. Alle componenten die we kunnen kopen, kopen we zoveel mogelijk in dollarlanden. Dat is steeds meer in China. Ook ons R&D-team in Azië gaan we uitbreiden. Dat betekent echter niet dat een deel van de O&O in Europa en de VS gedelocaliseerd wordt”.

Een zwakke dollar speelt ook in het voordeel van Amerikaanse concurrenten maar aan het orderboek te zien heeft Barco daar maar weinig last van. Eind 2007 telde Barco 304,5 miljoen euro uitstaande orders. “Dat is een mooi uitgangspunt voor 2008 maar we zien wel een vertraging in de ordergroei. In het vierde kwartaal steeg dat cijfer maar met 3,3 procent. Er zijn wel wat klanten die bestellingen uitstellen door de economische onzekerheid. Het zal moeilijk worden om net zoals vorig jaar 10 procent te groeien.”

Onder andere in de divisie Media & Entertainment, de grootste van de groep die bijvoorbeeld schermen levert voor concerten en sportwedstrijden, vertraagt de ordergroei. In Medical Imaging gaat het allesbehalve goed. Door het nieuwe terugbetalingssysteem in de VS zitten de orders in een dip.

Bron: Belga

Bekijk ook onze bijdrage [op DataNewsTV].

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content