BASE in zee met Mobile Vikings

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Mobile Vikings wil via het netwerk van BASE en door m-commerce het mobiel internet ‘gratis’ maken.

Mobile Vikings wil via het netwerk van BASE en door m-commerce het mobiel internet ‘gratis’ maken.

Mobile Vikings is een MVNO (Mobile Virtual Network Operator) die via m-commerce alternatieve inkomstenmodellen voor operatoren wil ontdekken. Uiteindelijk moet dat resulteren in ‘gratis’ mobiel internet voor de klanten. Of zoals ceo Frank Bekkers het zei: “een huwelijk tussen telecom en internet.”

Al spreekt Bekkers eigenlijk liever over een ‘vrijage’ met BASE waarbij druk geëxperimenteerd zal worden. Eigenlijk moet je Mobile Vikings dus zien als een voorzichtig commercieel verlengstuk van het ‘living lab’ project waaraan het Hasseltse CityLive al vier jaar sleutelde.

Op 1 februari worden de eerste sim-kaarten uitgereikt. Voor 15 euro per maand krijg je mobiel internet (max. 1 gigabyte) en 1.000 sms-berichten. Bellen kan aan 0,24 euro per minuut naar alle Belgische netwerken en voor extra sms’jes betaal je 0,1 euro per bericht.

“Aan deze prijzen zou elke analist zeggen dat dit het ideale model is om zo snel mogelijk failliet te gaan”, grapte Frank Bekkers. “We hebben dan ook bewust gekozen voor een gecontroleerd groeisysteem met invites naar het voorbeeld van Google.” Dit jaar is er ruimte voor maximaal 10.000 gebruikers. Momenteel zijn er al 2.600 aanvragen geregistreerd.

Een eerste concrete dienst wordt MyHub: een soort aggregator van sociale netwerksites met Facebook en Twitter voorop. Via één ‘MyHub’ stream kunnen gebruikers alle berichten opvolgen. Vanaf 1 maart wordt m-commerce toegevoegd. Naar het model van iBood krijgen gebruikers elke dag een speciale aanbieding van een product met een fikse korting. Die aanbieding komt in de MyHub-stream te staan. De mobiele transacties zullen afgehandeld worden via het achterliggend CityLive-platform en m-banxafe. In een derde fase – allicht vanaf september – worden ook advertenties op maat toegevoegd via samenwerkende direct marketing bedrijven.

Of dit innovatieve business model haalbaar is, zal nog moeten blijken. Dat erkent ook Frank Bekkers: “Misschien komen we er binnen enkele maanden wel achter dat we ons vergist hebben. Maar wij zijn er alvast van overtuigd dat mobiel internet ontzettend belangrijk wordt.”

Aangezien BASE geen eigen commercieel 3G-netwerk heeft, verloopt de mobiele internetdienst overigens over het tragere EDGE-netwerk. Uit testen van CityLive moet echter blijken dat dit geen merkbaar verschil oplevert op een gsm. BASE van zijn kant zegt trouwens nog “de Mobile Vikings een warm hart toe te dragen” en herkent er zijn eigen pionierstijden in.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content