Base ziet groei van postpaid-klanten vertragen
De aangroei van postpaid-klanten bij Base vertraagt, blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf KPN. De omzet van Base Company lag in het tweede kwartaal met 178 miljoen euro 2,7 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.
De ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) bedroeg in het tweede kwartaal 36 miljoen euro, of 27 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf verwijst naar de lagere omzet, hogere kosten en een provisie van 2 miljoen euro voor de omstreden mastentaks van het Waalse gewest.
Base noteerde in het tweede kwartaal een groei van 16.000 postpaid-klanten. Dat is een vertraging tegenover de eerste drie maanden van 2014, toen er 28.000 bijkwamen. In het tweede kwartaal van vorig jaar kwamen er nog 53.000 zulke klanten bij. Het aantal klanten met een voorafbetaalde kaart daalde tussen april en juni met 58.000. Het marktaandeel van Base groeide volgens KPN wel van circa 20 procent vorig jaar naar 21 procent nu.
Positief voor Base is dat de gemiddelde opbrengst per klant stabiliseert tegenover vorig kwartaal. Base puurt maandelijks 31 euro uit een gemiddelde postpaid-klant en 9 euro uit een prepaid-klant. Dat is even veel als in het eerste kwartaal, maar wel respectievelijk 4 en 1 euro minder dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.
De mobiele markt in België blijft volgens KPN competitief door nieuwe tarieven bij de concurrentie. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier