BeCommerce Barometer staat op gunstig
Het gaat de Belgische ‘verkoop op afstand’-sector voor de wind. Dat is de belangrijkste conclusie van de eerste Becommerce Barometer, een onderzoek naar het virtuele koopgedrag van de Belgische consument. Die zou in 2005 in het totaal voor 1,67 miljard euro producten en diensten op afstand hebben gekocht, en het internet mag daarvan een aanzienlijk aandeel opeisen.
De BeCommerce Barometer werd ontwikkeld door BeCommerce, het platform van Belgische e-commerce- en multichannelbedrijven binnen het Belgisch Direct marketing Verbond (BDMV), en het marktonderzoeksbureau InSites. De barometer geeft geen exacte cijfers, het is een extrapolatie van de verkoopcijfers van 25 e-commerce- en multichannelbedrijven. Een behoorlijk kleine steekproef, als je bedenkt dat de verkoop-op-afstand in ons land ongeveer 1.500 spelers telt, maar het selecte groepje vertegenwoordigt wel een kwart van het verkochte volume.Opmerkelijk is dat het internet een vooraanstaande rol krijgt toebedeeld binnen de sector. De pure e-commercebedrijven zagen hun verkoop in 2005 met 108 procent stijgen en de multichannelbranche liet 26 procent extra verkoop via het internet optekenen, ten nadele van de traditionele verkoopskanalen zoals post en telefoon.In concrete cijfers uitgedrukt is het internet goed voor 339 miljoen euro, terwijl bestellingen via de post en per telefoon respectievelijk een omzet van 276 en 270 miljoen euro haalden. Daar komt nog zo’n een 450 miljoen euro bij die we aan reizen en tickets spenderen, en – even opvallend – 410 miljoen euro die de Belg in buitenlandse webwinkels uitgeeft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier