Bedrijven niet op de hoogte van releasekosten

Bij het installeren van software en patches weten veel bedrijven niet hoeveel die uitrol kost. Analistenbureau Forrester wijst op het belang van ‘releasemanagement’.

Bij het installeren van software en patches weten veel bedrijven niet hoeveel die uitrol kost. Analistenbureau Forrester wijst op het belang van ‘releasemanagement’.

Bedrijven weten niet hoeveel het kost om een programma of patch uit te rollen binnen hun organisatie. Dat zei Forrester-analist Carey Schwaber tijdens het Foresster IT Forum 2008 in Lissabon. Op haar vraag wie van de aanwezigen de kosten kende voor het implementeren van software of patches, had niemand een antwoord. “Ik ben ook nog nooit bedrijf tegengekomen die de kosten kent”, was de reactie van Schwaber.

Carey definieert releasemanagement als wat gedaan moet worden om het applicatieteam te ondersteunen bij de uitrol van software. Het gaat dan niet alleen om nieuwe software, maar ook om patches. Releasemanagers houden zich bijvoorbeeld bezig met het releaseschema of zorgen ervoor dat de nieuwe software stabiel genoeg is om uitgerold te worden.

Het beheer van softwareuitrol was voorheen geen groot issue. Tegenwoordig zijn er vanuit de business meer vragen om patches door te voeren of nieuwe software uit te rollen. Daarnaast moet dit allemaal plaatsvinden in een kort tijdsbestek. Dat zorgt voor druk op het softwareteam.

In samenwerking met Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content