Snowflake zet vol in op AI en data-integratie

Snowflake CEO Sridhar Ramaswamy op de Snowflake Summit 2025 in San Francisco © Alive Coverage for Snowflake
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Snowflake-CEO Sridhar Ramaswamy is duidelijk: zijn bedrijf moet dé spil zijn in de AI-revolutie bij ondernemingen.

‘We willen elk bedrijf in staat stellen om hun volledig potentieel te benutten via data en AI’, zo bloklettert CEO Sridhar Ramaswamy de ambitie van Snowflake. Volgens Ramaswamy is AI niet langer een experimentele technologie, maar een strategisch instrument dat workflows hertekent en bedrijfsfuncties fundamenteel verandert. Het bedrijf wil dé spil zijn in die revolutie, zo maakte Ramaswamy duidelijk in de openingskeynote van de Snowflake Summit in San Francisco waarop Data News aanwezig is.

Agentic AI

Snowflake wil niet alleen data toegankelijk maken, maar vooral ook praktisch bruikbaar: via intelligente agenten – Agentic AI dus –  die inzichten genereren en acties ondernemen op basis van zowel gestructureerde als ongestructureerde data. Maar Snowflake is natuurlijk niet de enige met die ambitie: Agentic AI mag je zelfs gerust hét buzzword van 2025 noemen: het is ook dé IT-trend die de analisten van Gartner eind vorig jaar naar voor schoven.

AI als motor van transformatie

Evp Christian Kleinerman presenteerde een reeks productlanceringen die Snowflake’s platform uitbreiden en vereenvoudigen. Een van de meest opvallende vernieuwingen is Snowflake Intelligence: een natuurlijke taalinterface waarmee zakelijke gebruikers zonder technische kennis complexe vragen kunnen stellen aan hun bedrijfsdata. Deze AI-agenten kunnen data analyseren, inzichten genereren, acties voorstellen en zelfs e-mails opstellen — allemaal binnen de governance-structuur van Snowflake. En dat allemaal binnen het opzet ‘dat we een sterke partner kunnen zijn voor bedrijven om te bepalen hoe ze moeten werken’, zei Ramaswamy tijdens een vragenuurtje met de pers.

Een andere noemenswaardige nieuwigheid is Openflow: een nieuwe dataintegratielaag die batch- en streamingdata uit uiteenlopende bronnen (zoals SharePoint of Slack) samenbrengt in één platform. ‘We helpen bedrijven om extra data te ontsluiten waaruit ze waarde kunnen halen’, aldus de CEO.

Toekomst van integratie?

Volgens de CEO betekent dit wel dat de rollen van partners en integratoren mogelijk hertekend worden. ‘En dat is een fundamentele verandering’, klinkt het. ‘Agentic AI doet de grenzen bij integratoren vervagen. Het vroegere integratiewerk dat bij de integration providers zit, kan ook door AI-agenten gedaan worden, vaak met meer UI-opsmukmogelijkheden. Je moet je dus de vragen durven stellen: Wat is nog een applicatie? Wat is de integratielaag? Wat is de rol dan nog van het dataplatform? Die lijnen, die zie ik vervagen door de opkomst van Agentic AI’, aldus nog de Snowflake-CEO.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content