500.000 euro voor de emoties van GetSmily

© .
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

GetSmily, een nieuwe spin-off van de UCL, heeft zopas 500.000 euro opgehaald bij 2 business angels en het VIVES II-investeringsfonds. De start-up heeft een technologie ontwikkeld die emoties van internetgebruikers traceert met behulp van hun webcam.

Het team van GetSmily heeft handmatig 20.000 portretfoto’s voorzien van annotaties die de emoties van de personen op de beelden omschrijven. Vervolgens werden de emoties ‘geobjectiveerd’ in afstanden tussen verschillende punten op het aangezicht van de proefkonijnen.

Het resultaat is een algoritme dat de gemoedstoestand van een internetgebruiker analyseert en ontleedt. De toepassing maakt daarbij gebruik van de webcam in laptops en andere computers, en kent een heuse ’emoscore’ toe aan de persoon die gevolgd wordt.

“Menselijke emoties liegen niet”, vertelt mede-oprichter en ceo David Hachez van GetSmily, “en het begrip van die emoties is een belangrijke troef voor moderne marketeers die een persoonlijke relatie willen opbouwen met hun klanten. Overigens eisen diezelfde marketingjongens alsmaar nadrukkelijker hun plaats op bij innovatieve ondernemingen. Wat maakt dat een tool zoals GetSmiley een mooie toekomst wacht.”

Dat vonden ook twee business angels en het Waalse technologiefonds VIVES II, die samen 500.000 euro groeikapitaal op tafel leggen voor het bedrijfje. VIVES II is gelieerd aan de Université Catholique de Louvain (UCL), maar investeert normaal gezien nooit zo snel in een spin-off (GetSmily is nauwelijks enkele maanden oud). Het is ook de eerste keer dat er geld gestoken wordt in een zuiver internetbedrijfje.

De investeerders die GetSmily vervoegen, willen de internationale ontwikkeling van de start-up een boost geven, en het team in staat stellen om de technische uitdagingen waar het voor staat het hoofd te bieden. In eerste instantie moeten er mensen worden aangeworven, en moet er geld worden gestoken in marketing.

Intussen kan de tool van GetSmily op de interesse rekenen van bedrijven als Foto.com, Europ Assistance, VOO, De Nationale Loterij, Sherpa, Quick Step, Lampiris en Rossel Advertising. In de meeste gevallen gaat het dus om grotere bedrijven met een goed uitgebebouwd marketingdepartement.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content