Alterjob overleeft 5 jaar crisis

Alterjob is een jobsite die focust op de non-profitsector en op kmo’s die niet over de middelen beschikken om wervingscampagnes in de pers te kunnen betalen.

Alterjob is een jobsite die focust op de non-profitsector en op kmo’s die niet over de middelen beschikken om wervingscampagnes in de pers te kunnen betalen. De onderneming werd opgericht in 2008 en is dus bijna ‘start-up’-af.

Sinds zijn ontstaan heeft Alterjob eigenlijk enkel maar crisisjaren gekend. “Maar intussen zijn we volwassen geworden. Voor het eerst gaan we zelfs lichtjes winstgevend zijn in een erg moeilijke economische context”, legt Stefan De Keyser trots uit. “We kunnen zelfs gecontacteerd worden door rekruteringsbedrijven”, grapt de oprichter.

Dat Alterjob kan overleven op de oververzadigde rekruteringsmarkt komt ongetwijfeld door de ietwat ‘alternatieve’ aard van het bedrijf: “Ik was vroeger actief in de begeleiding van ondernemingen bij hun oprichting. Uit ervaring wist ik dus dat kleine structuren zonder grote budgetten maar moeilijk de juiste mensen kunnen vinden. Zo kwam ik op het idee om een soort rekruteringsportaal voor de non-profitsector op te richten.”

Ziekenhuizen, NGO’s en universiteiten vormen nog altijd een belangrijk aandeel van de klanten van Alterjob, maar het doelpubliek is intussen uitgebreid naar diverse KMO-profielen, bijna uitsluitend dankzij mond-tot-mondreclame. “Zowel bij het sociale aspect van de non-profitsector als wat de menselijke schaal van de KMO’s betreft staat de menselijke factor voorop.”

Alterjob kiest voor betaalbare tarieven (de basisjobaanbieding bedraagt 125 euro), maar ook voor een service die dicht bij de klanten-werkgevers staat. “Het is een illusie om te denken dat het hele rekruteringsproces geautomatiseerd kan worden. De meeste van onze klanten sturen hun jobaanbieding per e-mail door, en wij zorgen voor de rest.”

Op één zomer

Alterjob heeft wel flink geïnvesteerd in de automatisering van zijn back-office, een voorwaarde om een performante service te kunnen bieden met amper 3 mensen. Het bedrijf heeft zich altijd verzet tegen een outsourcing van de ontwikkelingen.

“Het is belangrijk om de controle binnen de eigen muren te houden, want heel wat functies van de site zijn het directe resultaat van de feedback van onze klanten”, klinkt het nog.

Als handelsingenieur met een specialisatie in beheerinformatica ontwikkelde Stefan De Keyser zelf op één zomer tijd de hele website, met de hulp van enkele bevriende ontwikkelaars. De site werd eerst ontwikkeld in Coldfusion en evolueerde dan naar PHP en MySQL, met een laagje interfacing in JavaScript.

“Onze grootste uitdaging is nu om onze site aan te passen voor tablets en smartphones. We gaan voor responsive design, zodat de site optimaal werkt ongeacht de gebruikte terminal.”

Alterjob verbindt zo’n 75.000 geregistreerde kandidaten (waarvan er 17.000 actief zijn) met ongeveer 4.000 werkgevers. “Elke vacature genereert gemiddeld 21 ingestuurde kandidaturen, wat een zeer goede score is in de sector.”

Paspoort:

Alterjob.be Maatschappelijke zetel: Brussel
Opgericht in: 2008 (overstap van bvba naar nv in 2009)
Kapitaal: 250.000 euro (business angels + Participatiefonds)


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content