Amerikaans softwarebedrijf Clarabridge koopt Gentse social media-specialist Engagor

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het Amerikaanse softwarebedrijf Clarabridge neemt Engagor over, de Gentse start-up die zich toelegt op het analyseren van en efficiënt reageren op berichten op sociale media. Clarabridge gaat Gent gebruiken als springplank naar Europa.

Clarabridge is een Amerikaanse specialist in software voor ‘customer experience management’ (CEM). Het bedrijf verzamelt verschillende vormen van klantenfeedback (van telefoontje over enquêtes tot data uit crm-systemen) en analyseert die gegevens met behulp van tekstanalyse en stemherkenning om beter te kunnen begrijpen waar de consument het over heeft. Met die verwerkte informatie kunnen ondernemingen beter inspelen op de wensen van hun klanten.

“Willen bedrijven écht aan de slag gaan met die data, dan moeten ze hun klanten ook kunnen contacteren”, legt oprichter van Engagor Folke Lemaitre uit. “Daar komen wij in the picture. Engagor brengt niet alleen in kaart wat mensen over je vertellen op Facebook of Twitter, de software maakt het ook mogelijk om meteen te reageren en vragen te beantwoorden. In die zin vormen we een perfect match met Clarabridge.”

Engagor werd in 2011 opgericht met een startkapitaal van slechts 6.000 euro, maar was al snel winstgevend. Intussen heeft het platform al miljarden social media-berichten verwerkt, en kon de start-up klanten als T-Mobile, Pepsi, Nintendo, Volvo en Ikea aantrekken.

In 2013 haalde het team rond Lemaitre 2 miljoen euro op bij Hummingbird Arkiv, Strike4 en enkele privé-investeerders. Niet veel later werden er kantoren geopend in Silicon Valley en in Turkije. “Omdat sneller te kunnen schakelen waren we een nieuwe kapitaalronde van 15 miljoen euro aan het voorbereiden, en zo zijn we aan de praat geraakt met een Amerikaanse vc die in Clarabridge geïnvesteerd had.”

“Al snel bleek dat beide bedrijven goed bij elkaar zouden passen, en dat er synergiën mogelijk waren”, klinkt het. “Toen Clarabridge een bod deed op Engagor, zijn we daar op ingegaan. Eigenlijk was het niet de bedoeling om zo snel al te verkopen, maar de prijs (die niet bekend gemaakt wordt, nvdr.) zat goed en beide bedrijven zitten op dezelfde golflengte. Dat – en het feit dat Clarabridge een groeibedrijf is dat ondersteund wordt door twee van ‘s werelds grootste vc’s – heeft de doorslag gegeven.”

Dubai

Het bureau van Engagor in Gent (waar ongeveer 30 mensen werken) blijft bestaan, en ook de naam van het product én van de business unit zou in de nieuwe constellatie behouden blijven. De Amerikanen gaan Engagor als een zelfstandig product én als onderdeel van de Clarabridge-suite verkopen. De software is intussen al geïntegreerd in het Clarabridge Intelligence Platform.

Omdat de specialist in CEM-software het bureau in Gent wil gebruiken als springplank naar Europa, is het de bedoeling om het team in de Arteveldestad nog uit te breiden. “Ook onze plannen om vanuit Dubai het Midden Oosten te bedienen blijven behouden”, benadrukt Lemaitre.

Folke zelf wordt Vice President Social Innovation bij Clarabridge. “Ik ga me vanuit San Francisco bezig houden met alles wat draait rond het verbeteren van de klantenervaring vanuit social-mediahoek”, besluit de naar de VS uitgeweken Gentenaar. “Clarabridge gelooft sterk in ons product en in ons team. Ik kijk er dus naar uit om samen te werken vanuit de missie om bedrijven een beter inzicht te geven in hun klanten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content